Когато преди шест години Джанг Юмин за първи път лансира идеята си за създаване на приложение, което събира, сортира и публикува новини от различни източници с помощта на изкуствен интелект, повечето инвеститори я приемат скептично.

По онова време въпросът, който те си задават, е как един 29-годишен софтуерен ижненер ще успее да изиграе картите си по-добре от многобройните специализирани новинарски портали и интернет гигантите от ранга на Tencent Holdings и да спечели пари от дейност, в която дори и Google не постигнаха успехи, пише Bloomberg.

Джанг обаче доказва, че е бил прав. Днес той е на 35 години, а неговата компания Bytedance Ltd. е на път да постигне пазарна оценка от 75 милиарда щатски долара - повече от световноизвестното транспортно приложение Uber, например.

Последният голям инвеститор, който поиска да се включи в начинанието, е Softbank Group Corp. Японският холдинг планира вложение от 1.5 милиарда долара. В списъка на акционерите на Bytedance вече стоят имена, като KKR & Co., General Atlantic и Sequoia.

"Основното в нашия бизнес е, че ние не сме новинарска компания, а нещо средно между търсачка и социална платформа. Работата ни е иновативна и не се състои в това да копираме някоя американска компания, нито от гледна точка на продукта, нито в технологиите", обяснява Джанг Юмин и добавя, че в екипа му няма нито един репортер или редактор.

Впечатляващото е, че той успява да изгради бизнеса си, без да взима пари от двата водещи интернет гиганта в Китай - Alibaba и Tencent. Той е първият китайски стартъп, който успява да пробие на "световната сцена", без да получи помощ от тях. Напротив - Bytedance на няколко пъти е "кръстосвал рога" с тях, включително и в съда.

Историята на компанията започва с новинарския сайт Jinri Toutiao, а впоследствие преминава през серия от придобивания и мащабна експанзия в сегмента на мобилното видеосъдържание, което й позволява да спечели огромна потребителска база зад граница.

Благодарение на мрежата си от полезни мобилни приложения, Bytedance може да се похвали с аудитория от стотици милиони хора, което я превръща в заплаха за най-големите интернет компании в Китай. В момента тя представлява цяла "империя", включваща широк диапазон от услуги - от видеоплатформата Tik Tok (известна като Douyin в Китай) до приложенията за вицове и светски клюки.

В началото, през 2012 година, Джанг Юмин стига до заключението, че китайските потребители се затрудняват с намирането на информация в мрежата по темите, които ги вълнуват. Отчасти това се дължи на драконовската интернет цензура в Поднебесната империя.

Младият софтуерен специалист обаче е убеден, че може да се справи по-добре от гигантите, като Baidu, които по това време държат абсолютен монопол в бизнеса на интернет търсачките.

На практика сайтът Jinri Toutiao няма как да се пребори с цензурата и на няколко пъти е разследван от китайските власти именно заради нарушения, свързани с филтрирането на информацията. Платформата изучава "навиците" на потребителите - какво четат и какво търсят в интернет, след което им предлага съдържание, което е близко до тази тематика.

Колкото повече хора използват услугата, толкова по-точни са нейните преценки за интересите им. До голяма степен този модел наподобява news feed-а, използван от Facebook.

Това, което прави компанията световноизвестна обаче, е нейната видеоплатформа. Сайтовете за споделяне на видео винаги са били популярни в Китай, още от ерата на настолните компютри. През септември 2016 г. Bytedance стартира проекта Douyin - приложението позволява на потребителите да заснемат и обработват видеоматериали, които да споделят в социалните платформи като Weibo и WeChat. Услугата моментално се превръща в хит сред по-младото поколение.

Година по-късно е осъществено и придобиването на Musical.ly за 800 милиона долара, с което компанията се опитва да осъществи синергия между модерните тийнейджърски социални мрежи и видеоплатформата Tik Tok. В момента те са в процес на обединяване, а към края на юли общата им потребителска база достига над 500 милиона души.

Както и други големи имена от тази сфера обаче (в това число и Facebook, когато беше на същия етап от развитието си), компанията на Джанг Юмин се изправя пред едно от най-големите предизвикателства - как да започне да печели пари. В момента Bytedance е в процес на разширяване на своя маркетингов екип.

Според много рекламни агенции огромната потребителска мрежа, с която компанията разполага, постепенно ще се превърне в естествен източник на приходи.

Има обаче и доста неизвестни, като най-голямата е свързана с регулаторните рискове. Историята показва, че властите в Пекин могат да бъдат непредвидими, що се отнася до медийната цензура.

По-рано тази година от Bytedance бяха принудени да свалят едно от приложенията си за споделяне на вицове именно заради намесата на регулаторите. А това със сигурност ще продължи да стои като заплаха за техния бизнес и в бъдеще.