Как една забравена касета даде началото на глобална мания?

3501
Как една забравена касета даде началото на глобална мания?

© Pixabay

Когато Бето Перес забравя нещо като тийнейджър, дори и не предполага, че това впоследствие ще му помогне да стане съсобственик на глобален бизнес на стойност 500 млн. долара.

През 1986 г. в Колумбия тогава 16-годишният Бето водел занимания по аеробика в родния си град Кали в западната част на страната.

Той трябвало да използва списък с песни, избрани от неговия работодател, в това число на изпълнители, като Мадона и Майкъл Джаксън. Един ден обаче той забравил касетата вкъщи. Затова му се наложило да мисли бързо и да импровизира.

"Нямах избор и трябваше да използвам един мисктейп, който имах в колата си и да импровизирам," казва Бето, който сега е на 49 години.

На касетата, която имал в колата си, преобладавали латино песни, и по-конкретно салса и меренге, които бил записал от радиото. Затова той казал пред курсистите си, че е планирал специално занимание и през 30-те минути импровизирал танцови движения, които подхождали на музиката.

Урокът пожънал невероятен успех, казва той, като всички се забавлявали повече от обикновеното. Затова той решил да продължи да се придържа към латиноритмите.

"Нещата се разраснаха доста бързо," казва той. "Всеки път, когато имах занимание, се появява все повече хора. Пред вратата на студиото имаше опашки от хора, които чакаха да влязат. Бързо се разчу. Това бе началото на Zumba."

С това начало Бето, в крайна сметка, основава своята компания Zumba Fitness. Днес базираната в Маями компания е много популярна, като 15 милиона души в 186 страни посещават заниманията по Zumba всяка седмица.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Beto Perez (@zumbabeto) on

 

Компанията се оценява най-малко на 500 млн. долара, а личното състояние на Бето на 30 млн. долара. Той изминава дълъг път от бедното си детство.

Роден и отгледан в Кали, той започва да работи, когато е на 14 години, за да помага на майка си, която се грижи сама за  него. Една година по-късно тя се мести сама в САЩ, за да започне нов живот. Тя емигрира, след като е поразена от случаен куршум, а след това Бето не я вижда в продължение на 10 години.

Отначало той работи най-различни неща; опакова хранителни продукти, работи на строежи, продава сладолед и работи в кафене. Въпреки това неговата любов винаги са били музиката и танците и впоследствие става инструктор по аеробика.

"Когато бях на осем години и изгледах „Брилянтин“, страстта ми към музиката се събуди," казва той пред BBC. "Танцувах на латиномузика по улиците и в клубовете, но обичах и американските танци."

След като уроците му стават особено популярни, Бето се мести в столицата на Колумбия Богота и продължава да привлича все повече последователи в следващите 13 години. Той дори е нает от колумбийската попзвезда Шакира като хореограф за някои от нейните песни.

Името Zumba тогава обаче не съществува, като той вместо това кръщава уроците си "румба", което означава празненство.

Въпреки че успява в Колумбия, Бето искал да изживее „американската мечта". Затова през 1999 г. той заминава нелегално за Маями. Казва, че началото на живота му в САЩ не било лесно, тъй като не говорел достатъчно добре английски и нямал достатъчно пари.

"Не говорех английски добре и на практика бях сам," казва той. "Спях на една пейка в парка, преди да мога да си позволя да живея в апартамент, така че животът беше труден."

Положението се подобрява веднага след като започва да преподава танци с латинска музика. "Хората ги харесваха! Това бе много по-различно от всичко, което се предлагаше по онова време," казва Бето.

Макар че часовете му по танци били препълнени, той нямал идея как да превърне това, което прави, в по-мащабен бизнес. За щастие, една от неговите клиентки го запознала със сина си Алберто Пърлман и с негов приятел на име Алберто Агион.

И двамата били американци от колумбийски произход и видели потенциал в това, което Бето прави. Така тримата решили да стартират бизнес заедно. Името Zumba, което е измислена дума, се ражда през 2001 г.

Тримата мъже първоначално искали да продават фитнес видеа с участието на Бето. Тъй като не им достигали средства обаче, им се наложило да мислят креативно.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Beto Perez (@zumbabeto) on

 
"Нямахме пари!", казва Бето. "Работехме от апартамента, а първото ни видео бе заснето в гаража на Алберто Агион, като използвахме чаршаф за фон."

Скоро след това хората започват да се свързват с тях, за да разберат как могат да станат инструктори по Zumba, като през 2003 г. се записват 150 души. Броят им после нараства до 700 година по-късно, с след това ръстът вече скача неимоверно.

Днес Zumba има над 100 000 инструктори по света. За да се сдобие с официален сертификат, всеки от тях да премине тренировъчен курс, като цените започват от 225 долара. След това инструкторите плащат месечна такса от около 30 долара, срещу която получават допълнително обучение, дискове, DVD-та и насоки във връзка с хореографията.

Другите приходи на компанията идват от продажба на облекло, музикални компилации и дори компютърни игри, които позволяват на потребителите да практикуват своите Zumba танци. Така годишните приходи на компанията се смята, че са няколкостотин милиона долара. От компанията обаче на разкриват конкретни данни.

Според експерта в сферата на предприемачеството Джей Махарджан Zumba продължава да бъде толкова популярна, защото "забавният" и "насочен към доброто здраве бизнес модел" достига до различни култури в над 180 държави.

Бето, чиято длъжност е креативен директор, казва, че компанията продължава да се разраства и в момента "расте светкавично в страни, като Южна Корея и Индонезия". "Движението в световен мащаб е наистина по-силно от когато и да било", добавя той.

Подобни статии

Най-четени статии

Facebook Коментари

Добави коментар

Екипът на Profit.bg Ви благодари, че използвате кирилица за вашите коментари.
В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератора на сайта.

Абонирайте се за електронния
информационен бюлетин на Profit.bg