Как „купи сега, плати после“ се превърна в индустрия за $100 млрд. годишно

1436
Как „купи сега, плати после“ се превърна в индустрия за $100 млрд. годишно

© Unsplash.com

Индустрията „купи сега, плати по-късно“ набира сила.

Милиони потребители вече ползват услугата „купи сега, плати по-късно“, за да финансират своите покупки.

А възможностите са по-разнообразни от когато и да било — Klarna, Affirm и Afterpay са само част от доставчиците на услуги в тази индустрия.

Междувременно, големите компании също се присъединяват, като PayPal пусна собствен проект, Amazon и Apple си партнират с Affirm, а Square се споразумя да закупи Afterpay в сделка на стойност 29 млрд. долара.


Компаниите от сектора твърдят, че техните услуги са по-добри от използването на кредитна карта. Критици обаче се притесняват, че много хора харчат повече, отколкото могат да си позволят и че някои от тях може би дори не осъзнават, че задлъжняват.

И така, какво е „купи сега, плати по-късно“ и защо изведнъж този тип дейност процъфтява?

Какво е купи сега, плати по-късно?

Този тип разплащателни планове, известни още като заеми, оформяни на точката на продажба, позволяват на потребителите да плащат за покупките си на вноски за определен период от време.

Тази концепция не е нова. Плащането на вноски се използва от години и позволява на потребителите да разпределят цената на даден артикул в определен период от време.

Практиката „купи сега, плати по-късно“ е сходна по това, че потребителите получават продукта предварително и след това плащат за него на вноски, често без лихва.

Купувачите могат да се възползват от тази услуга онлайн само с няколко клика. Те обикновено плащат първата вноска, а след това получават фактури за останалата част от цената в период от три до четири месеца.

Доставчиците на услугата „купи сега, плати по-късно“ често добавят бутон към уебсайта на търговците на дребно и след това вземат дял от търговеца от всяка продажба. Експерти твърдят, че търговците на дребно имат стимул да участват, тъй като това често води до по-високи средни стойности на покупките и по-висок коефициент на конверсия.

Някои компании от индустрията „купи сега, плати по-късно“ също така генерират доходи от такси върху закъснели плащания и лихви по по-дългосрочни разплащателни планове.

Предимството за купувачите е, че те могат да купят по-скъп артикул, за който обикновено не могат да платят наведнъж и да разпределят цената на покупката на месечни вноски.

Как методът Милениалите избягват кредитните карти и действат предпазливо с потребителските кредити. Макс Левчин вижда начин да представи по по-различен начин метода „купи сега, плати по-късно“, което го направи милиардер

Защо услугата е толкова популярна?

Една дума - коронавирус.

Пандемията принуди много търговци с физически магазини временно да затворят и накара потребителите да прекарват повече време у дома.

Всичко това ускори ръста на онлайн търговията. Според доклад на Worldpay - компания за обработка на разплащания, която е собственост на FIS, стойността на трансакциите в електронната търговия възлиза на 4.6 трлн. долара през 2020 г., като отбелязва 19% ръст на годишна база.

Секторът „купи сега, плати по-късно“ допринася с 2.1%, или около 97 млрд. долара. Този дял се очаква да се удвои до 4.2% до 2024 г., според Worldpay.

Плановете „купи сега, плати по-късно“ отчитаха ръст и преди пандемията, но промяната в потребителските навици и възприемането на електронната търговия от страна на все повече компании даде на пазара един значителен тласък.

Това облагодетелства редица компании в сектора, като пазарната капитализация на Klarna достигна 46 млрд. долара при проведен наскоро кръг за набиране на средства, PayPal придоби японската компания Paidy за 2.7 млрд. долара, а Square купи Afterpay.

Какви са рисковете?

Една от основните критики на модела е, че може да насърчи потребителите да харчат повече, отколкото могат да си позволят. Разплащателните планове от този тип са особено популярни сред милениалите и представителите на поколението Z.

Британската организация за защита правата на потребителите Which? е провела проучване, което показва, че близо една четвърт от ползващите „купи сега, плати по-късно“ са похарчили повече, отколкото са планирали първоначално, защото услугата е била налична.

Има също така опасения за това колко лесно хората могат да задлъжнеят, понякога дори без да го осъзнават, тъй като не се извършват щателни кредитни проверки.

Секторът е сравняван със спорните бързи заеми, които позволяват вземане на средства назаем за кратък период от време, обикновено с висока лихва. Покупките чрез метода „купи сега, плати по-късно“ обикновено са безлихвени, а някои доставчици таксуват потребителите за закъснели плащания.

Доставчиците на услугата „купи сега, плати по-късно“ казват, че прилагат предпазни мерки, така че потребителите да не влизат в преразход. От Klarna, например, задават лимит за разходите за всеки отделен случай.

“За всяка трансакция ние заемаме нова позиция и следим как потребителите използват този продукт,” казва пред CNBC Себастиан Семятковски, главен изпълнителен директор на Klarna.

“Ако го използват по положителен начин, ние можем да увеличаваме способността им да го използват. Ако не, ние ограничаваме способността им да го използват или напълно я премахваме.”

Критици на този тип плащания обаче твърдят, че “купи сега, плати по-късно“ има нужда от държавни регулации, така че потребителите да са защитени в достатъчна степен. Британското правителство се стреми да овладее индустрията с редица предложения, които включват и проверки на достъпността за потребителите. Очаква се през октомври да излезе обсъждане на правилата.

Що се отнася до Klarna и Clearpay, британското подразделение на Afterpay, те казват, че приветстват този ход към въвеждането на регулации.

Българският бизнес

Подобни статии

Най-четени статии

Facebook Коментари

Добави коментар

Екипът на Profit.bg Ви благодари, че използвате кирилица за вашите коментари.
В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератора на сайта.

Абонирайте се за електронния
информационен бюлетин на Profit.bg