Amazon проведе първата си търговска кампания Prime Day през юли 2015 г.

През последните пет години ежегодната кампания се превърна в символ за това как електронната търговия трансформира навиците на потребителите, стимулира продажбите и променя цялата индустрия на търговията на дребно.

Дори и преди гигантът в електронната търговия да създаде това събитие, компанията вече беше голяма сила, която принуди конкурентите да пренасочат фокуса си от изцяло физическите магазини към предоставянето на възможности за клиентите, които искат да пазаруват от дивана в хола си.

Тази година Prime Day стартира на 13 октомври във вторник. Кампанията продължава 48 часа и достига и до нови страни, в сравнение с предишни години.

Анализатори очакват, че тя ще генерира продажби в размер на 9.91 млрд. долара в световен мащаб тази година, което е с 43% повече, в сравнение с миналата, според оценки на eMarketer.

Продажбите по време на Prime Day 2016 г. бяха едва 1.5 млрд. долара. Тогава кампанията беше само 24 часа и достигна до потребители в девет държави.

Тази година тя беше преместена през октомври заради пандемията от коронавирус и вдъхнови търговци на дребно, като Walmart, Target, Kohl’s и J.C. Penney, да организират собствени онлайн кампании, с които да се конкурират, пише CNBC.

С доминацията си в онлайн търговията и огромната база членове на Prime, Amazon се превърна в екзистенциална заплаха за компаниите. Те трябва да се адаптират, да инвестират в уебсайтове и складове или рискуват да изостанат.

“Ние знаем, че дигиталното е новото нормално. Потребителят днес предпочита дигиталните възможности и просто няма да се върне назад,” заяви миналия месец главният изпълнителен директор на Nike Джон Донахю.

Вижте четири начина, по които електронната търговия промени индустрията на търговията на дребно в последните пет години:

Увеличаващ се дял от пазара

Всяка година електронната търговия се разрастваше и ставаше все по-голяма част от общите продажби в търговията на дребно. С идването на пандемията тази възходяща траектория отчете траен скок напред, тъй като клиентите търсят по-безопасни начини за пазаруване, казва Андрю Липсман, анализатор в eMarketer.

Дигиталните продажби се очаква да съставляват 14.4% от всички продажби на дребно в САЩ тази година, и 19.2% през 2024 г., според eMarketer.

Онлайн продажбите се очаква да достигнат 794.50 млрд. долара през 2020 г., което ще представлява годишен ръст от 32.4. Прогнозите преди пандемията бяха за увеличение от едва 18%.

“Станахме свидетели на ускорение в електронната търговия по начини, които не изглеждаха възможни през пролетта преди мащабите на икономическата криза,” казва Липсман.

С нарастването на онлайн продажбите има и компромис. Разходите за транспорт и обработка може да намалят печалбите на един търговец на дребно. Например, продажбите на хранителни продукти в магазините имат оперативен марж от между 2% и 4%, според проучване на Bain & Co.

Този процент пада до -5% ако магазинът купува от друг магазин, подготвя стокaта, а след това клиентът идва и си я взема. Процентът пада още повече до -15%, ако магазинът я доставя до дома на клиента.

Други типове търговци на дребно може да имат по-големи маржове на печалба, но електронната търговия свива печалбите във всички категории.

Търговците на дребно имат нова причина да проучват подходи, които повишават ефективността. Те наблягат на доставянето на стоки за клиентите до определени места, откъдето те да си ги вземат, превръщат магазините си в малки центрове за обработка на поръчки и експериментират с нови технологии, като роботика.

Силните стават още по-силни

Междувременно, най-силните играчи на пазара изглежда стават още по-силни в търговията на дребно с увеличението на онлайн продажбите.

Водещите 10 компании в сферата на електронната търговия се очаква да допринесат с 63.2% от всички дигитални продажби в САЩ тази година, в сравнение с 57.9% през 2019 г., сочат данни на eMarketer.

В рамките на това делът на Amazon се очаква да нарасне до 39%, което я поставя далеч преди всички в тази класация. Walmart се очаква да изпревари eBay и да заеме второто място с 5.8% дял от онлайн търговията.

Свиването на физическите магазини

Онлайн пазаруването става по-лесно, по-евтино и по-бързо, в сравнение с физическите магазини, и търговците на дребно трябва да предоставят отговор на следния въпрос: Защо клиентите да ходят до магазина, след като един продукт може да бъде доставен до дома им?

Възходът на електронната търговия накара търговците на дребно да преосмислят фундаментално недвижимите си имоти, казва Липсман. Вместо да използват магазините като място за съхранение на стоки, на тях им се наложи да ограничат физическия си отпечатък и да трансформират магазините си в дестинации, твърди той.

Той дава като пример по-ярките цветове, които избират магазините за хранителни стоки, внимателно аранжираните храни и т.н. (макар че някои от тези неща временно изчезнаха по време на пандемията).

В периода 2012 – 2014 г. има нетно увеличение на новите магазини, тъй като много вериги се разрастваха след последната рецесия. През 2017 г. обаче започна сериозно свиване.

Настоящата година още не е приключила, но броят на затворените магазини вече е на път към нов рекорд. През 2020 г. в САЩ са затворени 8 007 магазина от страна на вериги, като J.C. Penney, Gap, Pier 1 Imports, Century 21 и Bed Bath & Beyond, според данни на Coresight Research.

Търсенето на складове процъфтява

Търговците на дребно увеличават инвестициите си в друг тип недвижими имоти – складови площи и центрове за обработка на поръчки, където служители опаковат и изпращат онлайн поръчките на клиенти.

Докато затворените магазини в САЩ се увеличават, складовите площи в САЩ скочиха до небесата, според данни на CBRE, като индустриалните площи нарастват с 9.4% от 2014 г.

На някои пазари предлагането не излиза достатъчно бързо онлайн, за да задоволи скока в търсенето. Компаниите искат да се доближат възможно най-бързо до клиентите, отваряйки хъбове, които да им позволяват да доставят още на същия ден.

Фалиралите молове биват трансформирани в огромни логистични хъбове, като това е един от начини за оползотворяване на свободните търговски площи в близост до градовете.

И докато гигантите в сферата на електронната търговия до голяма степен стоят зад търсенето на складови площи, то идва отчасти и от компании, които искат да се изнесат от Китай, да опростят веригите си за доставки и да държат повече стокови запаси по-близо.

Наемите на складовете също продължават да растат, тъй като складовите площи са много търсени.