500-годишна пивоварна в Бавария се превърна в неочакван лидер в производството на бира по екологично чист начин.

Пивоварната Hofmühl Brewery, основана от католически свещеник през 1492 г., намали вредния си отпечатък през последните две десетилетия чрез инсталирането на соларни панели и система за филтриране на водата, като освен това извлича максимума от неизползваните в производството житни култури.

Въведената от канцлера на Германия Ангела Меркел специална политика за преход към възобновяема енергия предоставя данъчен кредит, субсидии и нисколихвени заеми за бизнесите, които инвестират в зелено производство, предава CNN.

От тази възможност започват да се възползват все повече от 1300-те пивоварни, опериращи в страната.

"Повечето от пивоварните са малки или средни по размер, като повечето решение се взимат от собствениците“, казва Йоханес Юнг, мениджър и майстор пивовар в Hofmühl Brewery, добавяйки, че те имат визия за бъдещето.

Много германски пивоварни възприемат еко инициативите, тъй като не страдат от натиска, оказван върху публичните компании, и могат да си позволят по-дългосрочно планиране.

Например сравнително младата пивоварна Felsenbräu Brewery, изградена през 1928 г., намираща се на двадесетина километра от Hofmühl Brewery, може да се похвали с 98% възобновяеми източници на електричество.

"Ако сте в голяма компания и трябва да мислите за акционерите, тогава, разбира се, е малко по-трудно“, казва Юнг, обяснявайки, че инвестициите в зелени технологии отнемат време, за да се изплатят.

100% възобновяемо производство

Hofmühl Brewery е семеен бизнес от 1876 г. Собственикът Бено Емсландер, който поема управлението през 1993 г., вдига продукцията от 15 хил. хектолитра до 80 хил., като предлага 12 разновидности бира.

През 2012 г. Емсландер инвестира 190 хил. евро в система, която произвежда електричество от природен газ и термална енергия от соларни панели. Тази система се е изплатила за 4 години, като понастоящем осигурява половината от небходимата енергия за операциите.

Пивоварната има планове за нови инвестиции в бъдеще с цел повишаване на ефективността, включително инсталиране на фотоволтаични панели за производство на електроенергия директно от слънцето и снабдяване с природен газ чрез ферментация на органични отпадъци, включително остатъчни зърна от процеса на варене.

98% от бирата на Hofmühl Brewery се пакетира в рециклирани кегове и бутилки, като излишъците от процеса по варене се продават на фермери като фураж или тор – практика, която възприемат редица производители на крафт бири в Германия.

Нито едно от тези подобрения обаче не бива да е за сметка на изживяването на потребителите, казва Юнг.

"Разбира се, не искаме да променя вкуса или аромата заради нашия производствен процес. Не мисля, че купуват бирата заради екологичното производство“, добавя той.

Извън Германия някои големи производители на бира също без много шум започват да залагат на зеления модел.

Вторият най-голям прозиводител на бира в света Heineken посочва, че 34% от използваната земеделска продукция сега идва от устойчиви източници. Компанията е инсталирала и хиляди соларни панели из пивоварните си в Европа, САЩ и Сингапур.

Бира от корнфлейкс и дрехи от ананас - бъдещето на отпадъците Гигантите от хранителната индустрия се опитват да произвеждат нови продукти от суровини, които до този момент са пренебрегвани


Sierra Nevada Brewing Co. - най-голямата частна пивоварна в САЩ, прилага политика за нулево прахосване, като използва отново и отново остатъчните продукти от производството.

Компанията разчита на технология за рециклиране на използваната вода, на соларни панели и на собствено производство на хмел и ечемик – нещо рядко срещано, дори за пивоварните в Германия.

Промяна в потребителския интерес

Във Великобритания Bedlam Brewery наблюдава промяна в потребителското поведение относно тяхната крафт бира, произвеждана по зелен начин.

Откакто е пусната на пазара през 2015 г., компанията се премества във ферма, захранвана с електричество чрез соларни панели, в покрайнините на Брайтън, където произвежда 8 вида бира, включително такава за вегани.

"Те (потребителите) се вълнуват повече сега, отколкото през 2015 г.“, казва Сали О'Конър, мениджър Комуникации в Bedlam. Според нея това се дължи на факта, че обществото все повече се вълнува от зелените модели.

Като една от първите екологично чисти пивоварни на Острова, Bedlam използва краудфъндинг, за да разширява бизнеса си. Компанията наскоро продаде дял от 15% онлайн, набирайки 562 хил. паунда (702 хил. долара).

"Тенденцията се промени през последните три години, като хората вече са далеч по-заинтересовани, отколкото бяха преди“, добавя О'Конър.