Промишленият скандал, обхванал Kobe Steel Ltd., започва да получава своя отзвук и в чужбина, след като третата най-голяма японска стоманодобивна компания обяви, че нейни служители са фалшифицирали данни за силата и издръжливостта на някои алуминиеви и медни продукти, използвани в самолети, влакове и евентуално в космическа ракета.

Акциите на Kobe Steel поевтиняха с 22%, а цената на застраховането на облигациите й срещу фалит скочи, след като компании като Toyota Motor Corp., Honda Motor Co. и Subaru Corp. обявиха, че са използвали материали, които са били обект на фалшификация. От Hitachi Ltd. пък обявиха, че влакове, изнасяни за Великобритания, са засегнати. Според въшни оценки, потенциалните разходи за подмяната на засегнатите части възлиза на 15 млрд. йени (133 млн. долара), но пораженията за компания, както по отношение на нейната репутация, така от евентуални съдебни дела, които ще бъдат заведени, може да се окажат много по-големи.

Признанията на Kobe Steel пораждат нови опасения по отношение на почтенността на японските производители. Миналата седмица Nissan Motor Co. обяви, че ще изтегли от пазара над 1 млн. автомобила, след като регулаторни органи откриха, че качеството на автомобилите е било одобрявано от неоторизирани за това инспектори. По-рано през годината Takata Corp. се призна за виновна по обвиненията, че е подвеждала автопроизводителите относно безопасността на своите въздушни възглавници. От Kobe Steel разкриха, че въпросните продукти са били доставяни на над 200 неидентифицирани компании, като с фалшифицирането на данните целта е била металите да изглеждат така сякаш отговарят на стандартите за качество на клиентите.

Главният изпълнителен директор Хироя Кавазаки в момента оглавява комисия, която проверява проблемите с качеството. Фалшифицирането на данни е разкрито и в четирите завода за алуминий на Kobe Steel в Япония като за някои продукти тази порочна практика датира отпреди 10 години.

Kobe Steel, която е една от най-старите японски промишлени компании, е основана преди повече от век. Централата й е в Кобе, а компанията е произвела 7 млн. метрични тона сурова стомана за финансовата година до март, както и алуминий и мед. Сред нейните подразделения е и Kobelco Construction Machinery Co., която произвежда ескаватори.

От Toyota обявиха, че са открили материали от Kobe Steel, за които компанията е фалшифицирала данни, в покриви, врати и периферни елементи на своите коли. “Действаме бързо, за да открием кои модели автомобили може да са засегнати в тази ситуация и какви компоненти са използвани,” заяви говорителят на Toyota Такаши Огава.

От Kobe Steel обявиха, че са открили фалшифицирането на проверките на продукти, доставяни в периода септември 2016 – август 2017 г., добавяйки, че засега не е имало случаи с нередности по отношение на безопасността. Тези продукти съставляват 4% от доставките на части от алуминий и мед, както и отливки.

Въз основа на оценките, че 5% от годишните продажби на компанията са формирани от продажбата на продукти, които не отгововарят на стандартите за качество, от JPMorgan Securities Japan Co. изчисляват, че подмяата на тези продукти ще струва на Kobe Steel между 10 и 15 млрд. йени.

Материали на Kobe Steel са използвани и във влакове Hitachi, изнасяни за британската Agility Trains, според говорителя на Hitachi Масатака Морита. Влаковете още не са влезли в екплоатация. Въпросните материали са използвани и във влаковете стрела на East Japan Railway Co и Central Japan Railway Co. в Япония. Влаковете са били инспектирани след завършването им и не са открити проблеми с тяхната здравина, информира Bloomberg.

Subaru пък е произвеждала тренировъчни самолети, както и крила за самолети на Boeing Co., като например за модела Boeing Dreamliner, според говорител на компанията. Според него в момента Subaru проверява в кои самолети и части е използван въпросният алуминий.

От Honda обявиха, че са използвани материали с фалшифицирани параметри на Kobe Steel в автомобилни врати и тавани. От Mazda Motor Corp. също потвърдиха, че използват алуминий от компанията. Suzuki Motor Corp. и Mitsubishi Motors Corp. също проверяват дали техни автомобили са засегнати.

Кавазаки ръководи Kobe Steel от 2013 г. и напоследък предприе ходове за засилване на присъствието й на пазара на алуминиеви продукти. По-рано през годината компанията обяви, че ще похарчи 500 млн. долара, за да увеличи производството си на алуминий, в това число и за закупуването на половината от завод в Южна Корея. Продуктите от алуминий и мед съставляват около 20% от общите продажби на Kobe Steel, според финансовия отчет за тримесечието, приключило на 30 юни.