Колко далеч ще стигне Илон Мъск, за да спаси Twitter за сметка на Tesla?

1135
Колко далеч ще стигне Илон Мъск, за да спаси Twitter за сметка на Tesla?

© Getty Images

Каквото и да мислите за Twitter, трудно е да гледате как Илон Мъск съсипва жива компания, за да я „спаси“. Така започва коментарът на Вики Браян, изпълнителен директор на фирмата за анализ на инвестиции в облигации Bond-Angle в Insider
 
Социалната платформа далеч не беше идеална, преди Мъск да поеме управлението, но се бореше с нормални финансови затруднения, отбелязва Браян. 
 
Това се промени за една нощ, след като Мъск пое управлението. Той уволни висшето ръководство на Twitter, отстрани членове на борда на директорите, а огромна част от служителите бяха съкратени или напуснаха, след като отхвърлиха „хардкор“ ултиматума на Мъск. „Останалият екип се опитва да предпази вече скърцащата инфраструктура на Twitter от счупване“, пише анализаторът. 
 
Тревожен брой рекламодатели напускат Twitter след ръста на речта на омразата и на дезинформацията в платформата. Междувременно ad hoc идеите на Мъск за увеличаване на приходите вече имат обратен ефект или са смятани за твърде рисковани. Всички тези бизнес проблеми идват, след като Мъск изгори паричните средства на Twitter по време на придобиването му, пише Браян.
 
“Над 20 години анализирам как компаниите изпадат във финансово затруднение и след това излизат от него, но никога не съм виждала ново ръководство да унищожава компания толкова бързо, колкото го прави Мъск”, коментира авторката в Insider. 
 
По думите ѝ сега възниква въпросът как всъщност Мъск поддържа новата си придобивка на повърхността? 

Мъск е продал акции на Tesla за $3,95 млрд. след придобиването на TwitterТова показва документ на Комисията по ценните книжа и фондовите борси


“След като наблюдавах Илон Мъск в действие в продължение на години, подозирам, че има една обезпокоителна опция, която той може да преследва: източването на пари от Tesla, единствената печеливша компания на Мъск”, пише анализаторът. “Точно в момент, в който сериозната конкуренция намалява нейното господство, това би трябвало да тревожи инвеститорите на Tesla. И като се има предвид неговата мания по Twitter, те може да се запитат: Колко далеч ще стигне Илон, за да спаси Twitter за сметка на Tesla?”

Как Мъск може да използва Tesla, за да се опита да спаси Twitter
 
Вики Браян посочва, че Мъск е финансирал сделката за Twitter основно чрез продажба на голяма част от акциите си в Tesla и огромни заеми. Тази стратегия оставя платформата с малка, ако изобщо има такава, ликвидност за финансиране на нейното възстановяване. Twitter използва 42 милиарда долара, събрани от сделката, за да изкупи обратно и изтегли акциите си, а каквото и да е останало от 6-те милиарда долара в брой, отчетени в края на юни, беше използвано за изкупуване на съществуващите облигации на компанията за 5,29 милиарда долара. 
 
“Добавете и новия скъп дълг от 13 милиарда долара и годишните лихвени разходи от около 1,29 милиарда долара, с които изкупуването с ливъридж на Мъск натовари компанията”, коментира авторката, според която Twitter е на път да мине дълбоко на червено.

Мъск към служителите на Twitter: „Икономическата картина пред нас е ужасна“Мъск изпрати имейли до служителите, в които очертава мрачна финансова картина за компанията и нови промени, включително край на дистанционната работа


Между изплащането на обезщетения на хиляди уволнени служители и наемането на нови, плюс нарастващите разходи за съпътстващи щети, които Мъск създава, Twitter вероятно ще поглъща значителни средства известно време, докато се опитва да се възстанови и да спре тревожното изтичане на жизненоважни рекламни приходи. За съжаление, Мъск изгори мостове с логичните партньори, които биха могли да спрат нарастващия ликвиден натиск на Twitter. Банкерите на Мъск, например, едва ли ще се интересуват от заемането на още пари на Twitter. Те вече са изправени пред загуби от над 500 милиона долара по заемите, които уредиха през април. Причината е скокът на лихвите, както и влошените финансови перспективи на Twitter, които убиха пазарната привлекателност на предложените облигации, предвидени за финансиране на сделката.

И с дълга, използван за финансиране на сделката, оценен само на 50 до 60 цента за долар, инвеститорите, помогнали на Илон да купи Twitter, вече са понесли сериозни загуби. Това е много лоша новина за останалите съакционери на Мъск, които, както той дори призна, "очевидно" са платили твърде много.

Диктатор по учебник. Как виждат Мъск служители и потребители на TwitterДосегашното поведение на Илон Мъск в Twitter е свързано с


Мъск, разбира се, може да продаде повече от ценния си дял в Tesla, за да продължи да финансира компанията. Наскоро той продаде още акции на стойност 4 милиарда долара, чрез които твърди, че ще помогне за спасяването на Twitter. Това може да е вярно, но вероятно той също е понесъл загуби заради личният си маржин заем, тъй като акциите на Tesla паднаха с 49% след последният отчет на компанията на 31 март. Това оставя Мъск, който плати 44 милиарда долара за най-скъпата импулсна покупка някога, с по-малко възможности за поддържане на Twitter на повърхността. Затова има голям шанс той да се обърне към Tesla, отбелязва анализаторът. 

Повторение на стар модел 

Мъск и преди е използвал различните си компании, за да подкрепя нови начинания, често с малка видимост за това как се движат паричните потоци. 

Когато Tesla изпитваше трудности през 2009 г., Мъск взе назаем 20 милиона долара от SpaceX, за да поддържа автомобилния производител. SolarCity, компанията за соларни панели, основана от двама братовчеди на Мъск, в която той имаше значителен дял, също получи подкрепа от фирмите на Мъск, преди Tesla най-накрая да се намеси, за да купи почти фалиралата компания през 2016 г., поглъщайки нейните около 3 милиарда долара дълг. 
 
През 2018 г. инвеститорите на SpaceX вдигнаха тревога, след като бяха използвани средства за подпомагане на транспортния тунел, изграждан от неговия стартъп The Boring Company. SpaceX в крайна сметка получи 6% дял в Boring Company в замяна. Към днешна дата различните компании на Мъск рутинно правят бизнес помежду си. Всичко е в семейството, което Мъск напълно контролира. Той също така създаде "X Holdings" - холдингова компания, която използва, за да купи Twitter.

Могат ли Super-app услугите да виреят в САЩ и ЕвропаКогато Мъск говори за превръщането на Twitter в „приложение за всичко“, той може би има предвид китайската платформа WeChat


Мъск вече представи идеята си за „X, приложението за всичко“, комбиниращо социална медия, плащания, новини, поръчка на храна и др. Посредством тази широка визия за всеобхватно приложение, той може да насочи Tesla да „инвестира“ в Twitter, за да получи достъп до милиарди от нейните пари и ресурси.

Ако това се случи, инвеститорите на Tesla може да не знаят с колко точно средства се поддържа Twitter. За разлика от поглъщането на SolarCity от Tesla през 2016 г., което беше направено с разумна прозрачност, Tesla създаде фабриката си в Шанхай през 2019 г. като дъщерно дружество с много ограничена видимост - инвеститорите на Tesla получават само частична снимка на приноса на китайския бизнес към цялата компания, пише Браян. 
 
Tesla успя да използва това, за да прикрие факта, че нейните операции в Китай генерират повечето, ако не и всички общи печалби и паричен поток на компанията, като същевременно допринасят за по-малко от 30% от общите приходи – което означава, че операциите на Tesla в САЩ все още са до голяма степен нерентабилни след 18 години.
 
Tesla може да създаде подобно дружество със специална цел, или SPE, например, за да инвестира в Twitter.
 
Източването на пари за подкрепа на Twitter е противоречива стратегия, но няма да влоши значително финансовото ѝ състояние. Бъдещият просперитет на Tesla обаче е по-малко сигурен
 
В крайна сметка проследяването на парите на Tesla вече е трудно. Приблизително една трета от 20 милиарда долара в брой на Tesla (към 30 септември) се държат в чужбина, предимно в Китай. По-голямата част от оставащия баланс може да бъде проследен до повече от 12 милиарда долара, набрани от продажбата на акции от 2020 г. насам, плюс близо 4,7 милиарда долара, събрани от субсидии за енергийни кредити. Операциите на Tesla едва започнаха да генерират значителни парични средства през изминалата година – въпреки че голяма част от тях, по моя оценка, идват от субсидии и креативни счетоводни корекции като изплащане на заплати и бонуси в акции вместо в брой, пише Вики Браян.

Идва ли краят на мита за безмерната компетентност на технологичните лидериСилициевата долина отдавна оперира върху мита, че може да се противопостави на гравитационните закони на бизнеса, важащи за простосмъртните


Въпреки че източването на пари за подкрепа на Twitter е противоречива стратегия, това няма да влоши значително финансовото състояние на Tesla - поне в краткосрочен план. В момента Tesla има много малък дълг и компанията наскоро получи рейтинг за кредитно качество от инвестиционен клас от S&P Global.

„Съотношението дълг към EBITDA на компанията, индикация за това колко добре паричните приходи могат да поддържат дълга на ѝ и ключова мярка за финансова стабилност – е само 0,4 пъти въз основа на моята оценка за 2022 г. за 18,7 милиарда долара EBITDA“, отбелязва анализаторът. 
 
Мъск би могъл да накара Tesla да заеме от 10 милиарда до 20 милиарда долара, например, и пак да увеличи това съотношение съответно до 0,9 пъти или 1,4 пъти. Това все още е в границите на инвестиционния рейтинг. Положението на Tesla може да се влоши, разбира се. Но дори ако EBITDA на Tesla падне наполовина след добавяне на дълг от 20 милиарда долара, посоченият коефициент на ливъридж пак ще бъде по-малък от 3 пъти, близо до високия диапазон за кредитно качество с инвестиционен клас, но все още удобно управляем.
 
Проблемът е, че бъдещият просперитет на Tesla е по-малко сигурен. Ако дейността на Tesla продължава трудно да генерира печалби и паричен поток поради влошаващите се бизнес условия, ликвидният ѝ паричен резерв може да започне да се свива точно когато Илон източва пари, за да спаси Twitter, отбелязва Браян.
 
Tesla е в началото на труден път
 
Илон Мъск се слави като най-богатият човек на планетата най-вече с това, че превърна Tesla в най-ценния производител на автомобили. Това се случи, въпреки че Мъск е известен като лош мениджър, коментира анализаторът на Bond-Angle.
 
Това, което се губи в легендите за Мъск и Tesla, е колко много той се е възползвал от милиарди долари данъчни облекчения и субсидии за енергийни кредити, слаб регулаторен надзор, послушен борд, благоприятни условия за кредитиране и винаги гостоприемен фондов пазар. Тези предимства у дома, забележителната подкрепа за развитието на пазара на електрически превозни средства в Европа и Китай и липсата на истинска конкуренция поддържаха Tesla на повърхността, докато си проправяше път към жизнеспособността.
 
Този късмет може би вече се изпарява. Най-силните конкуренти на Tesla пускат десетки нови модели и десетки други ще излязат на пазара, докато компанията на Мъск остава с оскъден и застаряващ автопарк, който постоянно се нарежда близо до дъното по качество и надеждност, пише Браян. Тя допълва, че трудното положение на Tesla ѝ напомня за BlackBerry - компанията, която не успя да поддържа инвестициите в нови продуктови иновации и пренебрегна процъфтяващите пазарни тенденции, докато конкуренцията не я изпревари. BlackBerry никога не възвърна предишната си слава, припомня Браян.

Ройтерс: Tesla започва масовото производство на Cybertruck в края на 2023 Този график oзнaчaвa, чe Теѕlа нямa дa peгиcтpиpa пpиxoди дo нaчaлoтo нa 2024 г. от нoвия мoдeл, cмятaн зa ĸлючoв зa нeйния pacтeж


„Докато няма нови модели, а последните модификации на Model Y се отправят към пазара, очаквам ръстът на доставките на Tesla да достигне своя връх тази година – особено в Китай, където изчислих, че Tesla все още реализира най-много, ако не всичките си печалби. Ако е така, забавящият се ръст на приходите на Tesla и свиващите се маржове ще разочароват инвеститорите, очакващи продължаващ експлозивен растеж“, пише Браян. Тя добавя, че Tesla изостава от пазарните очаквания още тази година – особено през третото тримесечие.

Разочароващите продажби идват от Китай, където доставките на Tesla са недостатъчни въпреки понижаването на цените и увеличаването на стимулите. На пазар, където Илон Мъск се хвалеше, че Tesla ще има нужда от няколко завода, само за да отговори на местното търсене, не може да продава колите, които произвежда от един.
 
Пазарният дял на Tesla от близо 600 милиарда долара все още е два до три пъти по-голям от стойността на най-големите ѝ конкуренти, взети заедно, въпреки че е само 2% до 3% от глобалните продажби. Със свиването на господството си на EV пазарите в сравнение с агресивните конкуренти, които вече изпреварват остарелите ѝ модели, е ясно, че Tesla още ще страда, отбелязва Браян.
 
Тези перспективи се отразяват тежко на акциите на Tesla, които вече бяха подложени на натиск поради очакванията, че Илон ще бъде принуден да продаде повече от своя дял, за да приключи продажбата в Twitter и опасенията относно раздвоеното му внимание. Акциите на Tesla се понижиха с повече от 50% тази година – изпарявайки почти 700 милиарда долара пазарна капитализация от пика си в края на 2021 г.
 
Скоро ще разберем дали текущото здравословно финансово състояние на Tesla ще последва представянето на нейните акции. Спасяването на Twitter няма да убие Tesla в близко време и Twitter може да не оцелее без нейната подкрепа. Мъск обаче изтощава капацитета на Tesla, която трябва да устои на най-трудните предизвикателства, които предстоят.

Българският бизнес

Всичко по темата Птиците отлитат от Мъск

Подобни статии

Най-четени статии

Facebook Коментари

Добави коментар

Екипът на Profit.bg Ви благодари, че използвате кирилица за вашите коментари.
В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератора на сайта.

Абонирайте се за електронния
информационен бюлетин на Profit.bg