Сривът на компютърната система, който остави хиляди полети на British Airways на земята през уикенда, би могъл да струва на авиокомпанията над 100 млн. долара.

В събота British Airways отмени всичките си полети от двете най-големи лондонски летища след срив в технологичната си система. Сривът бе предизвикан от проблеми със захранването, което засегна системата за съобщения на авиокомпанията, като засега няма данни за участие на хакери, обявиха от компанията.

Още полети бяха отменени в неделя, а дългите закъснения и още отменени полети продължиха и в понеделник. От авиокомпанията обявиха, че общо 75 000 пътници са били засегнати.

Общите разходи на компанията за изплащане на компенсации, връщане на пари за билети, наемане на допълнителен брой служители и изгубени приходи може да възлязат на между 80 млн. паунда (102 млн. долара) и 100 млн. паунда (138 млн. долара), според Робин Байд, анализатор на авиационната индустрия в Cantor Fitzgerald.

Еднодневен срив на системата на компанията струва около 30 млн. паунда (39 млн. долара) само пропуснати приходи, според Стив Фърлонг, анализатор в Davy Research, цитиран от CNN Money.

Основният разход в случая ще са компенсациите. В зависимост от това какъв ще е броят на хората, които ще ги потърсят, според Фърлонг сумата може да достигне около 50 млн. евро (56 млн. долара.

Пътниците на полети, извършвани от европейски авиокомпании до и от страни в ЕС, имат право на компенсация в размер на между 250 евро (280 долара) и 600 евро (670 долара) всеки, в зависимост от техния маршрут.

Повечето пътници на полетите на British Airways, които бяха отменени през уикенда, би трябвало да имат право на компенсация.

Цената на акциите на компанията майка на British Airways IAG падна с 2.7% в понеделник.

Анализатори смятат, че сривът е малко вероятно да има дългосрочен ефект върху приходите на компанията. Според Фърлонг превозвачът вероятно е изгубил по около 4 млн. паунда оперативна печалба на ден по време на въпросния период. (Компанията имаше близо 1.5 млрд. долара оперативна печалба през 2016 г.)

"Това е пиар кошмар и огромно неудобство за пътниците, но на пазара почти не му пука за събития като тези и вероятно то ще бъде третирано като еднократна случка," казва Фърлонг.

British Airways не е единствената голяма авиокомпания, която претърпява сериозен срив в системата напоследък.

"Щатските Delta и Southwest имаха подобни проблеми в рамките на последната година и макар и в двата случая това да бе голямо неудобство за пътниците, те нямаха дългосрочен ефект върху цената на акциите им," казва Фърлонг.

Delta претърпя глобален срив на системата си, който предизвика хаос по летищата, продължил с дни, като в този период бяха отменени 2 000 полета.

Southwest Airlines отмени над 1 500 полета след срив на системата на компанията през юли.