В края на 2020 г. правим равносметка на бързата адаптация на един от ключовите сектори в бизнеса, а именно комуникационния. ПР консултанти, дигитални експерти и маркетинг специалисти трябваше да преработят плановете си, посланията и кампаниите си буквално в движение.

Да се откажат от някои инструменти (като организиране на традиционен тип събития, например) и да предложат на потребителите комуникационни решения, които да отговорят на новите им навици в новото нормално.

За работата „на бързи обороти“, за промяната на комуникационните стратегии и „новото нормално“ в комуникациите, разговаряме със Слави Славчев, основател на агенция за маркетинг & комуникации Well Done.

Какви бяха предизвикателствата, които срещнахте през тази така различна 2020 година?

Като цяло в комуникационния бизнес винаги има предизвикателства и всяка година е различна. Това не е работа за хора, които трудно се адаптират към динамиката. Тази година фокусът ни бе в посока полезно съдържание и качествен превес на дигиталните инструменти за сметка на традиционните.

Успяхме да трансформираме дори и събития, които от години са символ на създаване на тенденциите; споделяне на опит и качествени бизнес възможности в успешни онлайн такива и вярвам, дори да надградим тяхната стойност и да достигнем до още по-голяма аудитория.

Едно такова събитие беше Шумът на парите 2020. Финансов форум - институция, който се състоя за първа година изцяло онлайн, но съдържанието, което предостави, стигна до много повече хора благодарение на социалните мрежи и нуждата от експертна информация в навечерието на задаващата се финансова нестабилност.

Какви ще са, според вас, тенденциите в комуникациите през следващата година?

Основният фокус ще падне отново върху важността всяка компания да има правилна комуникационна стратегия, която да следва. Често в бизнеса хората бъркат плана със стратегията.

Ние в Well Done винаги гледаме на стратегията като на посоката на развитие, която благодарение на плана и правилните комуникационни инструменти във времето придобива ефекта на снежната топка – колкото повече се движим в начертаната посока, толкова по-голям ефект има действията ни.

Особено през тази година, която беше като катализатор на усилията, които някои компании полагаха и за съжаление, измести от челните места други – комуникационната стратегия беше ключов фактор за резултатите и в двата случая. Тези, които имаха ясна посока, успяха бързо да преработят тактическия си план и да продължат да работят с важните за потребителите послания.

Другата тенденция, на която не можем да не обърнем внимание, е, разбира се, така наречения от нас human touch. Масовата дигитализация е процес, който наблюдаваме от няколко години и който оказва ключова роля във всеки един етап от живота ни; но 2020 г. в много отношения ни отне избора дали да комуникираме на живо или онлайн; дали да присъстваме на живо на събитие или да бъдем виртуален гост; тази насилственост накара потребителите да имат нужда все повече човешка комуникация, отношения - истински човешка връзка с любимия бранд.

И третата много важна тенденция е нуждата от съдържание. Няколко месеца локдаун, ограничени пътувания, по-малко възможности за забавления навън – доведе до увеличен брой консумирано съдържание във всички възможни платформи. Т.е. за пореден път марките, които заложиха на полезно съдържание, са увеличили своята аудитория.

С какво Well Done се различава от другите агенции у нас?

Това, което имам като кредо в живота и в бизнеса, е да се сравняваме с по-добрите примери и за това винаги се стремим да бъдем по-добри; да предложим качеството, с което да се гордеем. Дори най-малките проекти имат зад гърба си солидно количество анализ и подготовка и изискват същия ентусиазъм.

Гледаме на работата си на като на труд, който бихме положили за собствената си компания, затова винаги се стремим към перфекционизъм в детайлите и максимална ефективност на инвестицията в маркетинг. Имаме клиенти, чиито месечните бюджети дори не са четирицифрени, и за тях, както и за останалите, се стараем да постигнем максимална възвращаемост.

Кои са проектите и кампаниите, с които се гордеете най-много?

Сигурно ще прозвучи нескромно, но това са всички кампании. Влагаме усилия и ентусиазъм във всеки един проект – независимо колко е голям бюджетът или колко голяма е аудиторията – дали е компания, която има нужда от изграждане на серия от събития за денталната общност или създаване на цялостна маркетинг и комуникационна стратегия за фирма в Търговище.

Разбира се, имаме много “hero” проекти – като създаване на поредица от събития Дентал Мастърклас, задълбочената ни работа с инфлуенсъри, популярни лица и създатели на съдържание за Тъканна банка Биорегенерация, Logitech, AOC, Brother, лаптопи MSI и още много други марки, особено в сферата на технологиите.

Кой е мечтаният клиент за вас?

Не е лъжа, че ние имаме много голяма експертиза и техническия бекграунд в IT&C сегмента и за това сме предпочитан партньор на над 10 бранда от този сектор. Но за нас е важно с клиентите ни да гледаме в една обща посока, да изграждаме бизнеса си на базата на едни същи ценности.

Ние сме семейна компания и всеки партньор става част от нашето семейство – за това и мечтаният за нас е клиент е този, който вярва в качеството, в доброто отношение към клиенти, партньори и служители; този, с който заедно ще вървим напред. Ако не открием тези общи основи, на които да стъпим при изграждане на взаимоотношенията си – няма как да създаваме чудеса заедно.

Затова може би по-правилен е въпросът за кой клиент ние сме мечтаната PR агенция и отговорът на този въпрос идва много лесно, когато се търси задълбочена експертиза и отлично познаване на продуктите и пазара.

Слави Славчев има над 15 години опит в създаването и реализирането на маркетингови стратегии, разработка на продукти и управление на кампании в България и EMEA, сред които Prestigio, Telelink, Борика, JCDecaux. Над 20 години опит като IT журналист - автор на стотици технически статии, ревюта и анализи в различни IT И бизнес медии.

Well Done е агенция, фокусирана в цялостно изграждане на цялостна комуникационната екосистема на своите клиенти – дигитално присъствие, стратегически медия комуникации, инфлуенс маркетинг.