Инвазията на Русия в Украйна засегна компаниите от почти всички сектори по целия свят, но корабната индустрия е изправена пред сътресения, свързани с нейната работна сила, която разчита на опитен екипаж от двете държави.

Украинските и руските моряци съставляват близо 15% от 1.9-те милиона заети в индустрията. Делът на капитаните е още по-висок, пише Bloomberg.

Украйна призова мъжете под 60-годишна възраст и им забрани да напускат страната, докато някои от тези, които са на борда на своите кораби, вече поискаха да се приберат у дома, за да се бият или да се съберат със семействата си. Забраните за полети пък затрудняват руските моряци да стигнат до своите кораби или да се върнат у дома, като. пречат на ротацията на екипажите.

Междувременно, глобалните санкции срещу Русия и ограниченият достъп до твърда валута затрудняват изплащането на заплатите на моряците, които, от своя страна, не могат да изпращат пари вкъщи на семействата си.

Комбинираният ефект от COVID-19 и войната е катастрофа за корабоплаването и може да предизвика хаос във веригите за доставка, предупреждават превозвачите.

Почти всички световни икономики отчитат спад в международната търговия в резултат на смущенията, предизвикани от войната, според Института за световна икономика в Кил. Въздействието върху корабоплаването, което е една от най-старите индустрия в света, беше усетено почти непосредствено след началото на инвазията.

Поне пет търговски кораба са били повредени от експлозии край бреговете на Украйна. Най-малко един моряк загина, а товарният кораб "Helt", плаващ под панамски флаг, потъна миналата седмица край пристанището в Одеса след експлозия.

Започва ли нова ера на икономически конфликти? Санкциите, които Западът наложи на Русия, са толкова мощни, че предизвикаха щети за руската икономика на стойност 1.6 трилиона долара


Повече от 140 кораба с над 1000 моряци на борда са хванати в капан във водите на Украйна от началото на руската инвазия. Пристанищата в страната са затворени, а корабите не тръгват от страх, че ще бъдат ударени от ракети или подводни мини в Черно море.

Някои корабни компании съветват украинските си екипажи да останат на борда, тъй като би било опасно да се върнат в своята страна. Има и моряци, които са поискали да удължат договорите си, вместо да се върнат в зоната на конфликта. Много моряци живеят в южните градове Херсон или Мариупол, които сега са подложени на тежка руска атака. Тези, които желаят да се върнат у дома, често биват отвеждани в съседните на Украйна европейски страни, като Полша и Румъния, за да се съберат отново със семействата си или да изчакат.

Повечето от екипажите на борда на корабите на базирания в Германия украински превознач BBC Chartering са руснаци или украинци. Сега компанията е загрижена, че много от украинците искат да се приберат у дома, а потенциалните им заместници от Русия не могат да излетят извън страната.

Предизвикателствата с набирането на екипажи засега са управляеми, като някои корабни компании изпращат руски моряци в Близкия изток, където руските авиокомпании все още могат да кацат. A.P. Moller-Maersk заяви, че е спряла ротациите на екипажи от Украйна поради опасения за сигурността и временно е настанила украинските моряци, които искат да се върнат у дома, в Полша.

А на борда на плавателните съдове напрежението се покачва, особено като се има предвид, че на много от тях има едно временно и руснаци, и украинци. Повечето компании съветват екипажите да не обсъждат войната на борда и насърчават солидарността, съпричастността и уважението.