Може ли да има електрическата мобилност икономическа тежест и може ли да бъде сред двигателите на растежа у нас - този и други въпроси коментира Илия Левков, председател на Управителния съвет на Индустриален клъстер Електромобили (ИКЕМ), по време на десетото юбилейно издание на икономическия форум Шумът на парите.

В световен мащаб електрическата мобилност няма алтернатива. Оттук насетне трябва да направим различни неща, с които да я стимулираме и у нас, каза той.

По думите на Левков една от най-големите грешки на управляващите е, че България се рекламира като дестинация с евтина работна ръка. „Не трябва да подценяваме младите хора и да им слагаме етикет, че са нископлатени. Ужасно е да подценяват младите така“, смята той.

Именно това превръща страната ни в един от големите износители на кадри, докато у нас се усеща липсата на такива.

Председателят на УС на ИКЕМ каза, че секторите, в които държавата няма регулации, успяват да се развиват най-добре, като даде за пример ИТ сегмента и този на електрическата мобилност.

„Държавата не може да ни реши проблемите, ние трябва да го направим. Време е да покажем иновативния и креативния начин, сериозното отношение на българите към бизнеса. Всички системни проблеми в държавата са съществували и преди, но бизнесът успя да промени нещата със своите искания. Той създаде нови правила, подкрепя образованието. Днес младите кадри не трябва да бъдат подценявани, а стимулирани да се развият тук и сега“, добави той.

Левков каза още, че електрическата мобилност е голям шанс за българската икономика и държава и има потенциала да се намеси и да стимулира позитивната инерция. Ако смятаме, че образователната ни система сама ще се регулира, това е мираж.

Трябва да търсим възможностите, да намерим решението на всички проблеми. Бизнесът създава среда, която българската образователна система трябва да приложи, за да има достатъчно кадри. Ако се стимулират младите да учат, подсигурявайки им след това работа, ще си говорим за друго нещо.

На въпрос как ще се развива секторът в следващите 10 години, Левков каза, че Европа закъснява много спрямо Китай в развитието на електромобилността. „Големи автомобилни компании едва сега започват да показват скритите си разработки, досега се страхуваха. Те имат разработени серии, но не знам защо не ги вадят. Китай започна още преди 10 г. да стимулира електрическата мобилност и сега е много напред“.

Според него развитието на сектора и на технологиите ще доведе до умирането на много сектори, дори и на консервативните, като счетоводители, шофьори. Голям проблем, който трябва да се реши, са корабите, които са много голям и сериозен замърсител на въздуха.

„Отсега нататък все по-често ще виждаме електрически коли, вижда се, че големите компании вече не влагат толкова в автомобили с двигатели с вътрешно горене. Бумът в батериите също е голям. Съвсем скоро предстои да излязат графенови батерии, които се зареждат много по-бързо и дават по-голям потенциал за придвижване.

Освен това ще станем свидетели и на по-усъвършенствани софтуери за е-автомобилите, смята Левков. По думите му това е много голям шанс и за българските разработчици и инженери. Българите сме креативни, но ни липсва средата, която да изключва субективизма и недоверието в себе си, каза той.