Датската корабна компания Maersk, която е най-големият товарен превозвач в света, заяви, че ще ускори плановете си за постигане на въглеродна неутралност на морските превози.

Очаква се първият плавателен съд на компанията с нулеви нетни емисии да влезе в експлоатация през 2023 г., или с цели седем години по-рано от планираното, съобщава Ройтерс.

Корабната индустрия осигурява около 80% от международната търговия и генерира 3% от общите въглеродни емисии на планетата. Миналата година водещите компании в сектора поеха ангажимент да пуснат на вода кораби с нулеви емисии до 2030 г.

"На фона на ускореното развитие на технологиите и все по-строгите изисквания на клиентите за постигане на устойчиви вериги на доставка, Maersk ще положи още повече усилия в декарбонизацията на морските превози. Първият ни транспортен кораб с нулеви нетни емисии ще влезе в експлоатация през 2023 г.", се посочва в изявлението на компанията.

Консумацията на изкопаеми горива за нуждите на международния товарен транспорт е един от основните източници на вредни емисии и е сред водещите причини за глобалното затопляне, пише Ройтерс.

Maersk, в ролята си на най-големия играч в този сектор, е изправена пред сериозното предизвикателство да осигури достатъчен запас от алтернативни горива, които да задвижват корабите, превозващи контейнерите по света.

"Нашата амбиция е до 2050 г. цялата ни флотилия да бъде въглеродно неутрална. Когато обявихме тази цел през 2018 г., тя изглеждаше свръхоптимистична. Днес ние все още смятаме, че тя представлява сериозно предизвикателство, но в същото време вярваме, че е напълно осъществима", казва изпълнителният директор на Maersk Сорен Скоу.

Първите плавателни съдове с неутрални емисии ще бъдат от по-малкия клас, който може да превозва до 2000 контейнера. Те ще се задвижват от метанол, но ще могат да използват и конвенционално корабно гориво, ако това се наложи.