Акциите на Tesla отбелязаха спад от над 1% в рамките на последната борсова сесия на Nasdaq, след като компанията за пореден път отложи във времето масовото производство на своя "народен" автомобил Model 3. В следборсовата търговия книжата загубиха още 2% от стойността си.

Причина за лошото настроение на акционерите стана съобщението, че компанията все още се бори с производствените "тапи", които за момента не позволяват по-голям брой от евтините седани да напускат поточните линии.

От Tesla са продали 1550 коли от серията Model 3 през четвъртото тримесечие на 2017 г., което е доста под очакванията на анализаторите. Прогнозите бяха за между 3000 и 4000 броя.

Миналата година основателят на компанията Илон Мъск обеща на инвеститорите, че ще започне да произвежда по 5000 Model 3 на седмица до края на 2017 г. Впоследствие се оказа, че планът е бил доста оптимистичен, което наложи отлагането на тази цел за края на първото тримесечие на 2018 година.

Сега тя се измества с още три месеца, а според експерти, цитирани от Bloomberg, Мъск рано или късно ще трябва да се оправдава пред инвеститорите за неизпълнените обещания.

Засега официалното обяснение за забавянето е, че компанията не иска да бърза с разширяването на капацитета, преди да са изчистени всички проблеми с автоматизацията и качеството на производството.

Бъдещите собственици на Tesla Model 3 също имат сериозни поводи за недоволство, тъй като всеки от тях трябва да плати предварителен депозит от 1000 долара при покупката на електрическия седан. Сроковете за доставка са между 12 и 18 месеца, според данните от сайта на компанията.

Много е вероятно обаче чакането да се окаже по-дълго, тъй като през лятото от Tesla обявиха, че имат предварителни поръчки за 455 000 броя.

Отчетите на компанията към края на 2017 г. показват, че в последните седем работни дни на годината от поточните линии са слезли 793 Model 3, а само през декември са били сглобени повече бройки, отколкото в предишните четири месеца от проиводството на модела.

Капацитетът обаче все още е далеч от заложените цели и ако не бъде увеличен в скоро време, компанията може да се окаже принудена да търси допълнително финансиране за своите проекти.

Tesla приключи третото тримесемие на 2017 г. с кешови запаси от три и половина милиарда долара и планове за инвестиции в размер на още един милиард до края на годината. Model 3 е ключов елемент от стратегията на Tesla, защото е най-достъпният им модел до този момент.

С цена от 35 000 долара, той има реалния шанс да се превърне в масов автомобил, за разлика от останалите луксозни предложения в гамата на компанията.

Цялостното представяне на Tesla през последното тримесечие на годината изглежда по следния начин - 1550 броя продадени Model 3, 15 200 от по-луксозния Model S и 13 120 бройки от високопроходимия Model X.

За разлика от "народния" Model 3, продажбите на двата топ модела леко надвишават предварителните прогнози. Общото за миналата година от Tesla са продали 101 312 Model S и Model X, надхвърляйки очакванията, които бяха за 100 000 броя, според Marketwatch.

Конкуренцията обаче също прави всичко по силите си.

От General Motors събощиха, че през 2017 г. са продали над 20 000 броя от своя електрически модел Chevy Bolt. Само през декември са били реализирани 3 227 автомобила, с което моделът отчита най-силния месец от началото на производството си.

Цената на Chevy Bolt стартира от 38 000 долара, преди данъчните отстъпки. Акциите на GM поскъпнаха с близо 2.5 на сто в последната борсова сесия.

Въпреки вчерашното си отстъпление, книжата на Tesla също се представиха силно през 2017 г., приключвайки годината с ръст от 46 на сто.

Пазарната капитализация на компанията достигна 52.3 милиарда долара, изпреварвайки Ford Motor Co. с 2 милиарда и изоставайки от General Motors с около 6 милиарда долара.