В Деня на Земята Mastercard обяви ангажимента си да инвестира в мрежа от зелени инициативи в името на здравето на планетата.

Изгубили сме и 68% от гръбначните животни за по-малко от 50 години вследствие на обеззалесяване, урбанизация и нарушаване на естествената саморегулация на екосистемите.

Само за 10 години мечките в България са намалели почти наполовина. Смъртността в пчелните семейства в Европа е около 20%, при положение че съществуването на над 4000 зеленчука зависи от съществената „работа“ на опрашителите. Плодовитостта на близо 75% от растенията, с които се изхранваме, ще претърпи спад, ако пчелите загинат.

Пандемията през последната година доказа за пореден път, че това са не само заглавия на нишови екологични издания, а сме свързани в екосистема и здравето на всеки от нас зависи от отношението и грижата за ресурсите на планетата и нейните съкровища.

Като технологичен лидер, Маstercard от години работи за дигитализация на икономиките по света, което пести ресурси и създава устойчиви и екологични решения. Мулти-релсовата технологична инфраструктура на Mastercard има амбицията не само да осигурява най-сигурен и удобен начин за дигитално присъствие на хората в глобалното общество, но и да ангажира мрежата си от партньори в това за важни обществени каузи.

„Mastercard е компания-кръвоносна система от партньори банки, технологични иноватори, големи търговци и малки и средни предприятия, правителства. И милиони картодържатели. Вярваме, че е наш дълг да образоваме, ангажираме и вдъхновим тази огромна сила за по-голям и фокусиран ефект върху опазването на природното ни богатство – както в България, така и в световен план. Затова започваме активна и дългосрочна инвестиция през нашата „кръвоносна система“ в зелена кръв за планетата,“ казва Ваня Манова, мениджър на Mastercard за България, Северна Македония, Албания и Косово.

„Докато глобалната ни експертиза касае ключови горски обеззалесявания по света, в България допълваме стратегията с холистична подкрепа на различни наболели проблеми на устойчивото развитие - застрашените диви животни, градските пространства, чистата храна – това са безценните неща в страната ни и ние ще популяризираме, образоваме и ангажираме в тяхно име като пазарен лидер всички, които носят нашето лого в портфейлите си,“ допълва Ваня Манова.

По данни на Mastercard COVID-19 е ускорил експоненциално интереса на хората в Европа към собствения им принос и ефект върху природата и нейните ресурси. Почти трима от пет (58%) вярват, че компаниите трябва да поемат ангажимент за по-устойчив и екологичен модел на работа и бизнес след пандемията.

При групата на младежите – Generation-Z, този процент е чувствително по-висок – 62%. Европейците очакват активното включване на бизнеса и определят като най-важни зелени теми намаляването на отпадъците (39%), намаляването на пластмасата и неекологичните опаковки (38%) и замърсяването на въздуха и водите (35%).

По случай Деня на Земята 2021 и за старта на Зелената мрежа, Mastercard покани медии и лидери на мнение на един кулинарен пърформанс. Какво би се случило, ако финият баланс на природата се наруши и как това ще засегне ежедневието ни?

Гледайте безпчелната безценна вечеря – едно събитие от бъдещето, каквото не бива да допускаме да бъде. Богатото меню на Шеф Цеков и гостите му се стопи пред очите им и останаха само ястия, които могат да се приготвят с няколкото продукта, които ще оцелеят, ако пчелите загинат.

Зелените инициативи на "Зелена мрежа":

  • „Най-сладкият начин да спасиш света“ е кампания на Маstercard към картодържателите на компанията да се включат в инициативата за осиновяване на кошери, която увеличава пчелните семейства на кошер с по 60 000 на година и подкрепя малки производители на истински мед през платформата istinskimed.bg. Проектът е на иновативния старт-ъп Pollenity, изобретател на интелигентно устройство за мониторинг на здравето на кошер от дистанция.
  • Mastercard и Банка ДСК създават първата дигитална карта на градските дървета в България – EdnoDarvo - зелените градски съкровища и канят своите екипи и картодържатели да подкрепят като доброволци за картографирането. За опазването на едно дърво е необходим ангажимента на целия метрополис.
  • Mastercard и Пощенска банка ще създадат „Зелена класна стая на открито“. Двете компании и екипът на Природен парк „Витоша“ ще инвестират ресурси и усилия за възстановяването и допълването на инфраструктурата по туристически маршрут Музей на мечката - м. Дендрариума
  • Mastercard подкрепя стратегическото партньорство на iCard и WWF България за защита на околната среда, насърчаване на бизнес с отговорност към природата и приобщаване към каузата на клиенти, служители и обществото като цяло. Очаквайте поредица новини през следващите три години за различни проекти в подкрепа на безценната дива природа на България и как хората да се включат в нейното опазване чрез продуктите на iCard.
  • Mastercard и Първа Инвестиционна Банка създават фонд Sustainable Lady за подкрепа на иновативни зелени старт-ъп проекти на български жени предприемачи, като част от програмата Smart Lady. Фондът ще даде възможност на стартъпи и проекти за интелигентни решения за борба с климатичните промени, замърсяването и опазването на природното богатство да спечелят менторски сесии и финансиране на дейността си с 10 000 лв.
  • Маstercard подкрепя и bTV в дългогодишната инициатива на националната телевизия за почистване на България и „Добрия пример“
  • Екипът на Mastercard се присъедини към членовете на Green Centre за устойчиви финанси и енергетика, иницииран от „Българска Фондова Борса“ АД (БФБ), член на глобалната платформа на ООН по екологични, социални и свързани с корпоративно управление теми в областта на фондовите борси. Green Center е публично-частен Think tank за политики в областите на устойчивите финанси и енергетика, който да води обществения дебат по тези теми в страната, да се дискутират въпроси, които да водят до конкретни решения.
  • Коалицията Priceless Planet:

    За всяка трансакция с Mastercard oт над 4 млн картодържатели в България, Mastercard България и банките-издатели ще дарят средства за засаждането на 40 000 дървета от глобалната коалиция Mastercard Priceless Planet.

    Коалицията е създадена oт Mastercard през януари 2020 г. като резултат от големия брой пожари и природни бедствия по света, унищожили горски фонд, ключов за здравето на климата на планетата. Целта е да се обединят все голям брой финансови институции, които да подпомогнат засаждането на 100 милиона дървета в рамките на 5 години на най-важните места за оцеляването на Земята.

    В Коалицията учените и експертите по горите от организацията Conversation International и Световния ресурсен институт (World Resource Institute) дават своята експертиза. Картодържателите на Mastercard в цял свят имат възможност отделно да дарят по 2 евро, с което да осигурят засаждането на едно дърво от тези гори.