Изпълнителният директор на Meta Марк Зъкърбърг обяви, че освобождава 13% от работната сила на компанията, или повече от 11 000 служители, съобщиха световните агенции. По-рано тази седмица за предстоящите съкращения първо съобщи Wall Street Journal.

„Днес споделям една от най-трудните промени, които направихме в историята на Meta“, написа Зъкърбърг в блог публикация до служителите. „Реших да намаля нашия екип с около 13% и да освободя повече от 11 000 от нашите талантливи служители.“

Онлайн търговията се върна към тенденциите отпреди пандемията, а макроикономическите негативни ефекти, повишената конкуренция и отслабналия рекламен пазар доведоха до спад на приходите с повече от очакваното, обясни главният изпълнителен директор на Meta във вътрешно съобщение до служителите на компанията. "В началото на Covid светът бързо се премести онлайн и скокът на електронната търговия доведе до огромен ръст на приходите“, пише Зъкърбърг. „Много хора прогнозираха, че това ще бъде постоянно ускорение, което ще продължи дори след края на пандемията. Аз също, така че взех решение да увелича значително нашите инвестиции. За съжаление това не се случи по начина, по който очаквах.
Искам да поема отговорност за тези решения и за това как стигнахме до тук“, пише още Зъкърбърг в публикацията си. „Знам, че това е трудно за всички и съжалявам особено много за засегнатите.“


В края на септември служителите на Meta са били 87 314. Това е почти два пъти повече от броя служители, който компанията имаше в началото на пандемията през март 2020 г. (48 268).

Kомпанията майка на социалната мрежа Facebook е изправена пред растящи разходи и слаб рекламен пазар, коментира Reuters. Миналия месец компанията отчете втори тримесечен спад на приходите и каза, че печалбата й е намаляла наполовина спрямо предходната година. Оценена на повече от 1 трилион долара миналата година, пазарната стойност на Meta оттогава спадна до около 250 милиарда долара, пише CNN.

Масовите съкращения са първите в 18-годишната история на компанията. Те последваха вече обявените подобни ходове от други големи технологични компании, сред които Twitter и Microsoft. Миналата седмица компанията за споделено пътуване Lyft съобщи, че съкращава 13% от служителите си, а Stripe - 14% от персонала си. Гигантът за електронна търговия Amazon заяви, че въвежда пауза в наемането на нови хора.

Развитието на метавселената, разработвана от Meta, доведе до прогнозни разходи от 100 милиарда долара за догодина – оценка, предизвикала скептицизъм сред инвеститорите, което накарала компанията да прибегне към съкращенията.

Освободените хора ще получават основното си заплащане в продължение на 16 седмици, както и още две допълнителни седмици за всяка година стаж в компанията. Ще им бъде изплатен и целият им оставащ отпуск, а покритието на здравните им застраховки ще бъде удължено още шест месеца, посочват от технологичната корпорация.

Акциите на Meta, чиято стойност намаля с повече от две трети от началото на годината, поскъпнаха с близо 5% в днешната предпазарна търговия, допълва CNN.

Какво пропусна да каже Марк Зъкърбърг

Обръщението на главния изпълнителен директор на Meta до служителите, обявяващо огромните съкращения, е запазена марка в корпоративната комуникация на Марк Зъкърбърг, коментира Fast Company.
Той е директен, съпричастен, разкаян и изглежда преживява трудно това трагично събитие. Въпреки всичко, в изказването му остават много въпросителни. Той споменава истинските причини за проблемите на Meta много общо. Ето какво наистина означават неговите послания, според американското бизнес издание:
„Повишена конкуренция“
Това означава, че TikTok достига до милиарди активни потребители месечно по-бързо от всяко друго социално приложение. Следователно не е изненада, че рекламодателите пренасочват бюджета си към платформата TikTok, която очаква 15 милиарда долара рекламни приходи тази година. Инвеститорите могат да бъдат толерантни към почти всички проблеми на Meta (скандали, дезинформация и т.н.), но не и към спадовете в продажбите на реклами.
„Отслабнал рекламен пазар“
Марк Зъкърбърг има предвид данните за насочване на реклами, които Meta събира години наред, дебнейки начина, по който хората използват приложенията. През второто тримесечие на 2021 г. Apple стартира App Tracking Transparency (ATT), което изисква приложенията за iOS (включително Facebook и Instagram) да получават разрешение от потребителите, за да могат да бъдат проследявани действията им. Оказва се, че потребителите на iOS не обичат много да бъдат наблюдавани. Само 16% от тях дават разрешение на Meta да наблюдава поведението им в приложенията. Следователно рекламите във

Facebook и Instagram по-трудно намират възприемчиви очи и уши, докато за бизнеса разходите, необходими за намиране на нови клиенти в платформите на Meta, се увеличават значително. Ръстът на приходите от реклами на Meta започна да намалява през същото тримесечие, в което когато Apple внедри ATT.
Тези проблеми няма да изчезнат. Правителството на САЩ, въпреки призивите да забрани притежавания от Китай TikTok, изглежда няма воля да го направи, а Apple няма внезапно да позволи на Meta да следи поведението на хората в Facebook и Instagram, коментира Fast Company.