Тази седмица едно от най-вълнуващите имена в британската автомобилна индустрия се завръща на най-високото ниво на моторните спортове.

Днес Aston Martin представя първия си автомобил за Формула 1 от повече от 60 години.

Включването ѝ във Формула 1 е част от смелия план за възстановяване на изпитващата затруднения компания и превръщането й в спортна и търговска марка, която да се конкурира с Ferrari.

Планът е дело на канадския милиардер и изпълнителен председател на Aston Martin Лоурънс Строл. Неговото намерение е да изгради бизнес, който ще има "най-силния профил измежду всички луксозни марки автомобили ".

В началото на 2020 г. Aston Martin Lagonda имзше сериозни проблеми. Продажбите бяха слаби, а компанията губеше пари. Акциите ѝ, които се търгуват на борсата в Лондон от 2018 г., поевтиняваха.

Тогава Лоурънс Строл ѝ осигури спасителни средства.

Милиардерът, който натрупва състояние основно от инвестиции в луксозни дизайнерски марки, като Tommy Hilfiger и Michael Kors, оглави група инвеститори, които искаха да инжектират свежи средства в Aston Martin, пише BBC.

Необходимостта от тези средства се изостри, когато ефектите от пандемията от COVID-19 се проявиха, а автомобилната индустрия спря.

След инвестицията Строл стана изпълнителен председател начело на компанията. Междувременно той вече бе установил контрол над отбор от Формула 1 в лицето на Force India.

Всичките тези елементи сега се комбинират. Отборът от Формула 1, който се състезава два сезона под името Racing Point, бе ребрандиран като Aston Martin.

Първият високопроходим Aston Martin слезе от поточната линияЛуксозното возило има за цел да стабилизира финансовото състояние на компанията

Когато болидите на отбора излязат на пистата по-късно през годината, това ще бъде първото участие на Aston Martin във Формула 1 от 1959 и 1960 г.

С четирикратния световен шампион Себастиан Фетел зад волана това ще бъде използвано за пренасочване на вниманието към автомобилната компания, която е сериозно преструктурирана.

Паралелите с Ferrari са очевидни, а Строл явно се възхищава на италианския си конкурент.

"Ferrari има страхотен бизнес модел, а между двете компании има много сходства ", обяснява той.

"Aston Martin обаче има британска, легендарна 108-годишна история. Ако не се лъжа с около 50 години по-дълга от тази на Ferrari!"

По негови думи Формула 1 предоставя както маркетингова платформа, така и среда, в която могат да бъдат разработвани нови технологии.

Автомобилната индустрия обаче се променя и макар политиците по цял свят да принуждават все повече производителите да поглеждат към електромобилите, Формула 1 изглежда няма планове да се отказва от изкопаемите горива.

Според Строл Формула 1 е съвсем насяно с посоката, в която отива светът и има амбициозни планове за нови технологии за намаляване на емисиите, използването на нови двигатели и специални горива.

Междувременно, електрификацията не би трябвало да е проблем за бизнеса със спортни автомобили.

"Най-важното нещо за всяка компания, доколкото ми е известно, е нейната марка. Ние имаме най-великата легендарна марка Aston Martin," казва той.

Електрическите и хибридните технологии, обяснява Строл, могат просто да бъдат внедрени от германската компания Mercedes Benz.

Двете компании имат техническо партньорство, а компанията майка на Mercedes, Daimler, притежава 20% дял в Aston Martin.

Що се отнася до Строл, според него въпросът за в бъдеще е не толкова самата технология, а как тя се продава.

Строл също така твърди, че голяма част от идентичността на марката Aston Martin е британското ѝ потекло. Това в крайна сметка е марката, рекламирана по света като колата на Джеймс Бонд.

Строл обаче е канадец. Главният изпълнителен директор на Aston Martin e германец, а акционерите са от различни държави. Какво тогава е останало от тази британска идентичност?

"Има около 2 500 души, които работят в централата и в Уелс, както и още около 500, които работят в завода за Формула 1 в Силвърстоун“

"Корените, потеклото и около 99% от служителите ѝ определено са британски!", казва той.