Електромобилите не са просто превозни средства, задвижвани изцяло от електрическа енергия.

Те обещават по-чист въздух, гарантират спестяване на средства и дават старт на една транспортна и енергийна революция.

Техният инженерен напредък мотивира множество автомобилни ентусиасти да проучват възможностите и ефективността, които електромобилите предоставят, но и ги окуражава да инвестират в тях. Нека разгледаме някои от най-известните митове, свързани с електромобилите и техните батерии.

След като научите фактите ще получите един по-различен поглед над електрическата мобилност и ще имате възможността да помислите отново дали бихте станали поддръжник на едно зелено бъдеще.

„Зареждането на електромобил е твърде бавно“

Зареждането на един електромобил основно зависи от това колко kWh е мощността на батерията му и посредством каква зарядна станция бива зареждан. В домашни условия с АС зарядна станция можете да зареждате електромобила си напълно, докато спите, така че неудобството от по-дългото време за зареждане е сведено до минимум.

В зависимост от това с каква мощност разполагате на мястото, където бихте желали да инсталирате своята зарядна станция, ще варира и времето, за което ще зареждате. Ако инсталирате зарядна станция с мощност от 4 kW, пълното зареждане на електромобил с батерия 60 kWh ще отнеме приблизително 15 часа.

Ако имате възможност да инсталирате зарядно устройство с мощност 22 kW и автомобилът ви приема зареждане с такава мощност, времето за зареждане се свежда до по-малко от 3 часа.

Ако при пътуване заредите с постояннотоковите 50kW бързи зарядни станции на АББ, можете да презареждате батерията си до пълна мощност за около час.

А на свръхмощните зарядни станции на АББ можете да зареждате за по-малко от 15 минути, но технологията все още не е налична в България. Най-новото попълнение към портфолиото на АББ - Terra 360, ще бъде налична на европейския пазар през 2022 г. и ще може да зарежда четири електромобила едновременно.

В действителност, скоростта на зареждане е много относителна, в зависимост от характеристиките на батерията на електромобила, допустимата мощност на зареждане и зарядната станция, но със сигурност митът, че зареждането на електромобили е твърде бавно, става все по-малко релевантен.

„Електромобилите замърсяват околната среда толкова, колкото останалите превозни средства“

Популярен мит е, че чрез електромобилността замърсяването на въздуха и околната среда не намалява, тъй като производството на електричество влияе аналогично върху парниковия ефект. Истината обаче е друга – производството на електроенергия в наши дни отделя все по-малко вредни емисии в атмосферата.

Отделно, енергията от възобновяеми източници става все по-широко приложима. Ако погледнем цялата картина, електрическите автомобили замърсяват околната среда с цели 54% по-малко от автомобилите с ДВГ.

Според проучване, проведено от Международния съвет за чист транспорт (ICCT), вредните емисии от целия жизнен цикъл на електромобила, получени от добива на материали за производство, самото производство и евентуалното им излизане от употреба, са с цели 66-69% по-малко, в сравнение с тези от същия клас автомобил с ДВГ.

„Батериите на електромобилите губят заряд, дори когато са паркирани“

Загубите на заряд са сведени до минимум и могат да бъдат забележими само при много дълъг период без експлоатация и свръхниски зимни температури.

По принцип напълно зареден електрически автомобил може да стои неупотребяван месеци наред, ако батерията е заредена. След това колата може да бъде поставена в режим „Дълбок сън“ (ако конкретният автомобил има такъв).

Ако се налага да не използвате своя електрически автомобил за дълги периоди от време (няколко месеца), най-добре е да следвате указанията на производителя и да го съхранявате със заряд между 50 и 80%.

Някои електромобили имат режими Deep Sleep или Power Save, които са проектирани да сведат до минимум консумацията на енергия по време на дългосрочно паркиране. Той изключва някои ненужни системи, които иначе бавно намаляват заряда на батерията.

„Бързото зареждане скъсява живота на батерията“

Бързото зареждане не вреди на живота на вашата батерия, тъй като ефектът, който оказва върху нея, е минимален. Електромобилите имат максимална мощност, с която могат да се зареждат. Без значение на колко мощна бързозарядна станция включите превозното средство, то ще зарежда с не повече от фабрично позволената скорост, която пък е строго съобразена и често по-малка от реалните възможности на литиево-йонната батерия.

Има почти незабележима разлика между това дали зареждате своя електромобил предимно чрез АС или DC зареждане. Въпреки че АС зареждането е значително по-бавно, то е най-подходящо за основно зареждане на електрическия автомобил.

DC зареждането осигурява необходимия заряд бързо, но ако бъде използвано като основен източник на зареждане за дълги периоди от време, може да доведе до минимални изменения в ефективността на батерията.

Ето защо препоръчваме да инсталирате АС зарядна станция у дома, с която да правите основното си зареждане и да се възползвате от инсталираните DC бързи зарядни станции, когато имате нужда да допълните батерията си докато сте на път.

„Батериите на електромобилите не могат да бъдат използвани за други цели“

За да осигури максимално оползотворяване на батериите на електрическите автомобили и да подпомогне захранването на мрежата в пикови периоди, АББ разработи технология за двупосочно зареждане, наречена Vehicle-To-Grid, чрез която можете да захранвате мрежата със своето електрическо превозно средство.

Технологията V2G отключва енергията, съхранявана в акумулаторите на електрическите превозни средства, така че домакинствата и автопарковете да могат да подпомагат мрежата, когато нуждата от електроенергия достигне връх.

Собствениците на електромобили начисляват на мрежата такса за услугата, наслаждавайки се на възвръщаемост на инвестицията си в електромобил, като същевременно определят разумни граници, за да гарантират, че винаги разполагат с необходимия пробег.

Също така, когато батерията на един електромобил достигне края на жизнения си цикъл като такава, има 3 налични възможности: да бъде изхвърлена, да бъдат рециклирани ценните метали, използвани за създаването ѝ, или да бъде сменено нейното предназначение.

Батериите се изхвърлят, в случай че са повредени или дефектни. Рециклират се, ако съдържат кобалт или никел, които са сравнително редки и ценни метали. Батерии, които могат да имат втора експлоатация, имат 2 най-подходящи приложения.

Единият вариант е за осигуряване на резервен енергиен капацитет за поддържане на надеждността на електрозахранването в дадени комунални услуги при по-ниска цена чрез изместване на по-скъпи и по-малко ефективни активи (например стари газови турбини).

Друго приложение е за използване на възможностите за оползотворяване на енергията чрез съхраняване на възобновяема енергия за използване в периоди на недостиг, като по този начин се осигурява по-голяма гъвкавост и стабилност на мрежата. През 2025 г. батериите с втори живот се очаква да бъдат с 30 до 70 процента по-евтини от новите в тези приложения, което значително ще стимулира тяхното преизползване.

„Електромобилите не са надеждни за дълъг път“/„Има съществена разлика в пробега на електромобилите спрямо шофиране на дълъг път и в градски условия“

С развиващата се зарядна инфраструктура, с която разполагаме в България и над 120-те бързи зарядни станции, доставени от АББ, електромобилите стават практични и за дълъг път. На практика има налична зарядна станция на всеки по-малко от 100 км, като инфраструктурата покрива всички ключови пътни артерии в страната.

Зарядните станции са разположени на ключови места, така че да позволяват бързо зареждане на все по-голям брой потребители. Също така, с всяка изминала година автомобилните производители увеличават пробега на своите електромобили и по този начин удобството да пътувате на дълъг път с електромобил се затвърждава все повече.

Разлика в пробега спрямо градското шофиране има, тъй като придвижването извън града е с по-високи скорости, което увеличава разхода и намалява пробега, но спазвайки ограниченията по пътищата, разликата не е толкова голяма, колкото повечето хора биха очаквали.

„Зареждането от вкъщи не е изгодно“

Зареждането от вкъщи не само е изгодно, но може и да носи ползи за вашето домакинство. Осъществявайки го предимно през нощта и възползвайки се от нощната тарифа за електроенергия, зареждането се оказва изключително икономично и почти не утежнява месечния бюджет.

Също така, чрез използването на зарядна станция се спестява значително и от времето за зареждане. Зареждането на електромобил в контакта може да отнеме около 20 часа, а с помощта на АС зарядна станция това време спада до 3-15 часа, в зависимост от мощността, с която разполагате.

Ако искате да научите повече за различните видове зарядни станции, предлагани от АББ, инфраструктурата, която развива в страната, или да се свържете с компанията за конкретно запитване, посетете https://new.abb.com/ev-charging/bg