90-годишната Франсис Дънскъм става модел на 82 години – след смъртта на съпруга си.

Когато дъщеря ѝ, която е също модел (на близо 60 години), предлага на Франсис да се присъедини към агенцията, за която работи, тя отговаря: „Сигурно се шегуваш“. Сега тя осъзнава колко важен за нея е бил този момент, разказва The Wall Street Journal.

Като дете, евакуирана от войната във Великобритания, Франсис Дънскъм напуска училище на 15 години и няма кой знае каква кариера до момента, в който става модел.

В последните години тя позира за реклами на бельо, носи Prada във фотосесия за списание Hunger и е била на корицата на Harper’s Bazaar UK.

Франсис, която живее в Съри, вярва, че работата ѝ е вдъхновяваща мисия, защото с нея се застъпва за правата на по-възрастните жени. И е част от т. нар. сребърна вълна на индустрията за мода и красота, пише WSJ.

Порасналите момичета от корицата

През последните години луксозните модни и козметични брандовете, както и по-масовите марки за дрехи и красота, започнаха да се обръщат към модели на много по-зряла възраст. Сред тях има както жени като Франсис, които никога не са били част от шоубизнеса или света на модата, така и много от знаменитости.

Сред настоящите посланички на гиганта за красота L'Oréal например са Хелън Мирън (77 г.), Джейн Фонда (85 г.) и много по-младата Виола Дейвис (57 г.).

Мей Мъск, майката на Илон, стана най-възрастната дама на корицата на CoverGirl през 2017 г., когато беше на 69 години.

Миналата година Г-жа Мъск се появи на корицата на Sports Illustrated (и във фотосесия по бански) - на 74-годишна възраст.

Луксозната марка Celine си сътрудничи с покойната среброкоса писателка Джоан Дидион в рекламите си през 2015 г. Yves Saint Laurent наскоро представи Бети Катру (78 г.) и Джони Мичъл (79 г.). Модели над 50 вече редовно се разхождат по ревюта, включително на Valentino, Simone Rocha, Balenciaga, Rachel Comey и др.

„Културата, обсебена от младостта, е скучна“, казва нюйоркската дизайнерка Рейчъл Коми, чийто кастинг често се дава като пример за разнообразие във възрастта.

Електронната търговия обикновено е зона за най-конвенционалните модели, но на своя сайт Коми включва хора от всички възрасти.

Параграф 42

В статията от 1996 г. в списание New York Times Дженифър Игън описва парадокса на маркетинга на модата чрез млади момичета по следния начин:

„Тийнейджърките симулират зряла възраст, която тепърва ще изживяват, за консумация на възрастни жени, които след това се чувстват притиснати от стандарти за младост и красота, които никога няма да постигнат. Добре дошли в огледалната зала на културата на изображението.“

Година преди тази статия актрисата Изабела Роселини е изхвърлена от маркетинговата кампания на крем против стареене. Докато просто остарява. През 80-те и 90-те години на миналия век Роселини въплъщава спокойствието в рекламите за парфюми и грижа за кожата на френската козметична компания Lancôme. Но когато тя става на 42 през 1995 г., договорът ѝ внезапно приключва.



„Жените мечтаят да останат млади – ако сте на 42 години, вече не можете да изпълнявате тази мечта“, спомня си Роселини онова, което са ѝ казали ръководителите на компанията. Тя разказва това в документалния филм от 2012 г. „About Face“ и в няколко интервюта. Миналата година Роселини каза: „Мисля, че направиха грешка.“ Днес тя е на 70 г. и има място в по-гостоприемния рекламен климат, появявайки се отново в кампаниите на Lancôme.


„Да не би мечтите на жените да са се променили?“, каза Роселини по този повод. „Вече не искат да са млади – искат да са стари?“

От Lancôme я нарекоха „перфектното въплъщение на ценностите на марката за положителна и мощна красота“.

Носталгията към модата от 90-те съживи интереса към моделите от този период


Сред тях са Кристи Търлингтън, Наоми Кембъл и Синди Крауфорд, които сега са на около 50 години.


Но нещо повече - 80-годишната Бетан Хардисън, една от първите чернокожи супермодели, започнали работа през 60-те години на миналия век, е обект на „Невидима красота“, документален филм с премиера на независимия кинофестивал в Sundance този месец. Хардисън се появи в кампания на Victoria’s Secret през октомври 2022 г.


Истината обаче е, че този подход остава рядкост в модната индустрия – масово моделите обикновено са в края на тийнейджърските си години и в началото на 20-те, показват данните.


Въпреки че няма точен инструмент за проследяване на възрастта на моделите, сайтът Fashion Model Directory изчислява, че през 2019 г. те са били средно на 23 г., а в доклад за разнообразието за 2022 г. Fashion Spot отчита, че е имало само 23 кастинга с 50+ модели, посочва WSJ.

Промяна на модела
Джорджия Мейкли-Шредер, глобален директор за цифровите и медийни технологии във Ford Models, казва, че нейната агенция е отправила покани за кастинг на по-зрели модели, за да отговори на търсенето през последните години.
По думите ѝ, много марки, които някога са търсили само предсказуемото – млади и слаби модели – все повече се отварят към много по-широк възрастов диапазон.
Ребека Валънтайн стартира Grey Model Agency в Лондон през 2015 г., за да отговори на нарастващото търсене на 50+ модели, сред които е Франсис Дънскъм. Всичко това води до създаването на поразително силни общности в социалните мрежи - от #silversisters“ до „#fitoverfifty“.


Подобно на Франсис Дънскъм, Джоселин Бодуан, сега на 64 години, съчетава ежедневната си работа с такава на модел, като първия ѝ ангажимент е участие в ревю на Рейчъл Коми. Тя рекламира още дънките Madewell, продуктите за коса Virtue и гримовете Bare Minerals.
Джоселин обаче казва, че често е единственият човек на снимачната площадка в своята възрастова група. „За другите модели аз съм изключение“, казва тя, цитирана от WSJ. „Всички искат да знаят какви са тайните ми, как го правя и откога го правя.“
В задочен отговор 90-годишната Франсис казва: „Не сме идеални. Ние сме просто пример за това, към което всеки може да се стреми.“