Първите неща, които забелязвате, прекрачвайки прага на новия магазин на Zara в Мадрид, са белотата и блясъкът. Стъклената витрина на новия магазин на марката, който отваря врати днес в испанската столица, е окъпана в светлина, подсилена от светлите тонове и правите линии, доминиращи в интериора.

Вътрешността е комбинация от камък, дърво със светъл цвят и метал и единствено огромният екран с площ от 115 кв. м нарушава усещането за спокойствие, пише испанският вестник El Pais. Но новият магазин не се стреми да бъде бял, а зелен.

За целта той разполага с многобройни системи, които го превръщат в най-екологичния от над 7000-те магазина на марката в цял свят. С общата си площ от 6000 кв. м, от които малко над половината се заемат от магазина, а останалата част е предназначена за складовете и други помещения, това е най-голямата сграда на Zara в света.

Веригата, която е собственост на Амансио Ортега, иска да намали вредното влияние на магазините си върху околната среда. Целта е ограничаване на консумираната енергия с 20% и на водата с 50% спрямо конвенционалните магазини до 2020 г. До тогава всички сгради на Zara трябва да бъдат съобразени с тези изисквания.

В този аспект, новият магазин в Мадрид си поставя за цел да получи най-висока оценка по системата за екологична сертификация LEED (Leadership in Envirnoment and Energy Design) на Съвета за зелено строителство на САЩ. Този независим орган отговаря за екологичната архитектура.

За да се сдобие с този сертификат, магазинът трябва да намали консумацията на енергия, вода, да положи усилия в третирането на отпадъците и т. н. Така всеки един от четирите етажа – дрехи за деца на първия етаж, дамско облекло на партера и на първия етаж и мъжко облекло на втория етаж, е разделен на различни климатични зони.

Във всяка от тях температурата се регулира автоматично. Сензорите на различни части в магазина изпращат сигналите си към „мозъка“ на системата на приземния етаж, за да намали температурата в определени зони.

Не само температурата може да се регулира по интелигентен начин. LED осветлението се приспособява към количеството естествена светлина или хората в магазина и намалява, когато например работят само охранителите или чистачите. Освен това оборудването в магазина засича във всеки момент качеството на въздуха във всяка зона, преди всичко концентрацията на въглероден диоксид, като в зависимост от резултата позволява или не навлизането на чист въздух отвън.

Този въздух навлиза през високо ефективни филтри, които гарантират качеството му. Всичко се контролира от „мозъка“ на системата или от таблет.

Обзавеждането е изработено от материали, които отговарят на екологичните изисквания. Дървесината идва от устойчиви източници, а паркетът и стените са изработени от безвредни материали, които не излъчват летливи органични съставки. Освен това се обръща специално внимание на рециклирането – от картона до пластмасовите кутии, закачалките и алармите за предотвратяване на кражби, преминавайки през самите дрехи.

Отделено е място за контейнери, в които хората могат да оставят свои стари дрехи. Тези дрехи, както и непродадените модели на Zara, се изпращат на благотворителни организации или материите се рециклират за линията Join Life, включваща дрехи с различен процент на използвани материали.

Сградата е проектирана от Елса Уркихо, която е създател и на интериора, доминиран от правите линии и светлите тонове (сиво, бяло, светло дърво). “Искахме да създадем най-бутиковия магазин, в който колекцията се вижда по-добре, който е рамкиран от обзавеждането и от линиите на сградата, който има спокоен визуален аспект и в който окото лесно вижда колекциите и моделите“, споделя архитектът.