Facebook има 1.3 милиарда потребители и много компании по света биха искали да я притежават.

Още 4 месеца след създаването на мрежата, Закърбърг започва да получава предложения за купуване на компанията. Той обаче отказва всички, макар в някои случаи да е обмислял сериозно сделката.

Виж още: Как Марк Закърбърг харчи парите си?

Вижте 10 случая през годините, в които имаше вероятност Facebook да бъде продаден:

1. Финансист от Ню Йорк предлага 10 млн. долара още през 2004 година.

TheFacebook.com тръгва през февруари 2004 година. Само 4 месеца по-късно 20-годишният Марк Закърбърг получава предложение за 10 млн. долара от финансист от Ню Йорк, чието име не се споменава.

Закърбърг казва, че не е взел предложението насериозно.

Можете ли да си представите какво е за 20-годишен студент (който по онова време е никой в света на бизнеса) предложение от 10 млн. долара?

2. Friendster

Един от най-ранните желаещи за Facebook е бил Джим Шайнмън – директор във Friendster.

През 2007 година той казва в свое интервю: „Намерих една малка компания на студент от Харвард, за която никой не беше чувал. Казваше се The Facebook.”

Сделката се забавила, докато от Friendster трябвало да набавят пари за инвестицията. Междувременно популярността на Facebook се изстреляла нагоре и Шайнмън осъзнал, че е пропуснал шанса си.

3. Google

През лятото на 2004 година Закърбърг и неговите съквартиранти от Харвард наели къща в Пало Алто, Калифорния.

Малко след това били посетени от шефове в Google, които искали да си поговорят с тях за бизнеса им и дори, евентуално, да купят компанията.

Тази среща не довела до нищо, но през есента на 2007 година въпросът отново бил повдигнат.

Тим Армстронг, един от директорите в отдел реклама на Google, убедил борда да предложи на Facebook сделка, в която те да управляват международните реклами на Facebook.

Бордът дори одобрил оферта за купуване на Facebook, “ако има смисъл“. До сделка обаче не се стигнало.

4. Viacom

През лятото на 2005 година Viacom предлага 75 млн. долара, за да купи TheFacebook. Закърбърг, който все още е никому неизвестен младеж, е щял да спечели 35 млн. долара наведнъж. Много хора биха се съгласили на такава сделка, но той устоява на изкушението.

Viacom са имали информация от MTV, че техните зрители прекарват все повече време в този сайт. През есента на 2005 година Закърбърг лети до Ню Йорк, за да се срещне със CEO-то на Viacom Том Фрестън.

Фрестън изтъкнал всякакви предимства на колаборация между MTV и Facebook, но Закърбъг не бил заинтересован.

През 2006 година шефът на MTV Майкъл Уолф направил още един опит, като се срещнал с Закърбърг във офиса на Facebook. Закърбърг му казал, че според него Facebook струва 2 млрд. долара.

Няколко седмици по-късно Viacom изпращат на Facebook оферта за 1.5 млрд. долара, като 800 млн. долара се плащат кеш веднага, а останалите по-късно.

Facebook са съгласни, но искат по-голямо авансово плащане. От Viacom обаче се притеснявали да дадат повече от 800 млн. долара кеш веднага на малка компания с почти никакви приходи. Така сделката пропада.

5. MySpace

През пролетта на 2005 година Крис ДеУлфе, CEO на MySpace, се среща със Закърбъг, Шон Паркър и Мат Кохлер. Единствената причина Facebook да се съгласят на срещата е, че считат ДеУлфе за „интересен тип“ и искат да разберат повече за MySpace.

Закърбъг пита дали MySpace биха купили Facebook за 75 млн. долара. ДеУлфе казва „не“.

Година по-късно те се срещат отново. Закърбърг задава същия въпрос, но вече с цена 750 млн. долара, а ДеУлфе отново казва „не“.

6. NewsCorp

През януари 2006 година шефът на News Corp по онова време Рос Левинсън плаща за полет на Закърбъг и съветника му Лат Левинсън до Лос Анджелис за разговор.

Той иска да купи TheFacebook, но се притеснява дали компанията може да поддържа ръста си.

Закъбърг му казва, че това е разликата между компания от Лос Анджелис и компания от Силициевата долина. „Ние правим неща с дългосрочна перспектива, те (той визира MySpace) си нямат понятия от това,“ казва той.

7. NBC

Няма много данни за този случай. Знае се само, че през 2005 година директори от NBC са разговаряли с Facebook за евентуално купуване на компанията, но не се е стигнало до сделка.

8. Yahoo

През лятото на 2006 година Yahoo предлага 1 млрд. долара за Facebook. Много от инвеститорите във Facebook искат да приемат.

Компанията била точно пред пускането на News Feed-а и Закърбърг бил убеден, че стойността й ще се вдигне над 1 млрд. долара.

След изключително лоши резултати за второто тримесечие на годината обаче Yahoo намалили цената на 850 млн. долара. При това положение на борда на Facebook били необходими 10 минути, за да откажат офертата.

През есента на 2006 година Yahoo отново се свързват с Facebook, като казват, че ще платят 1 млрд. долара или повече. По това време обаче сайтът вече е отворен за всички извън мрежата от студенти (както е било в началото).

Регистрациите скачат от 20 000 на ден до 50 000 на ден. Дори инвеститорите, които при предишната сделка искали да продават, като Джим Брайер, вече не били съгласни.

9. AOL

В средата на 2006 година CEO-то на AOL по онова време Джонатан Милър иска да купи Facebook. Той дори убедил в това CEO-то на Time Warner Ан Мур.

Планът бил следният: AOL продава MapQuest и Tegic, а Time Inc продава IPC. Заедно двете компании предлагат 1 млрд. долара или повече.

Офертата е спряна от Джеф Бюкс – другият директор в Time Warner. Той казва, че ако компаниите могат да живеят без споменатите дружества, които искат да продадат – то нека ги продадат и дадат кеша на компанията -майка.

10. Microsoft

През 2007 година Стив Балмър (CEO на Microsoft) предлага на Закърбърг 15 млрд. долара за Facebook. Той иска да държи Facebook далеч от конкурента му Google.

Балмър знаел, че Закърбъг не иска да сдаде контрола над Facebook, затова предлага друг план - Microsoft да купи дял за 15 млрд. долара, като ще има опция на всеки 6 месеца да купува още 5%. Така пълният контрол над компанията ще се сдаде за 5-7 години.

Тази сделка не се случва, но Microsoft купува дял от 1.6% за 250 млн. долара. Тази сделка поставя цената на Facebook на 15 млрд. долара.