Какви са очакванията за следващата 2016 г. на водещия български производител на алуминиеви валцови и пресови продукти Алкомет?

Вижте какво заяви в интервю за Profit.bg членът на Управителния съвет на компанията Нели Тончева:

По-лесно или по-трудно ще се прави бизнес в България през следващата година?

През последните години се наблюдава преструктуриране на потребителите на алуминиеви продукти в България – водещата роля на военната промишленост отстъпва пред нови частни компании в хранително-вкусовата промишленост, машиностроенето, строителния бранш, вътрешното обзавеждане и други.

За нас българският пазар е изключително важен, въпреки ограничените му обеми, с оглед социалната и корпоративна политика на Алкомет, но и като ефективна възможност за тестване на нови продукти. Едва 6% от нашата продукция се реализира на българския пазар, но сме готови по всяко време да осигурим необходимите обеми на местните ни партньори.

Европейските програми и фондове допринасят много за осъществяване на нови идеи и иновации, за създаване на нишови производства от малките и средни предприятия. За съжаление, сме далеч от „лесното“ правене на бизнес в България – бизнес средата трудно може да се определи като благоприятна, но има подобрение и воля за промяна и очакванията ни за догодина са оптимистични, като се надяваме на положителен прираст в потреблението на алуминиеви продукти.

Какви са основните трудности, които срещате у нас?

Нестабилната държавна политика по отношение на ценообразуване на енергийните ресурси е основен проблем, пред който сме изправени у нас. В България индустрията финансира загубите в енергетиката и е буфер за регулиране на неефективните енергийни предприятия.

В резултат на това се стига до положение да се загуби конкурентноспособност поради невъзможност предприятията да планират и прецизират разходите си.

Алкомет работи на база на договорни отношения със своите клиенти, 90% от които са дългосрочни. През периода им на действие част от параметрите се променят.

За да се предпазим от евентуални флуктуации в котировките на алуминия на Лондонска метална борса, при вече договорени стоки, ние хеджираме металния компонент от цената. За съжаление, няма финансов инструмент, който да ни предпази от рязкото повишаване на комуналните разходи.

Какви очаквате да са средните цени на алуминия през 2016 г.?

Алуминият е борсова суровина, нерядко подложена на спекулации. В миналото са наблюдавани промени в посока увеличение и намаление на цената му с повече от 100% за кратък период от време, което е доказателство за непредсказуемия му характер.

Финансовите пазари основно определят цената на алуминия, а не физическите. Ето защо и в момента цената му е под равнището на себестойността. Трудно може да се направи надеждна прогноза за движението на котировките за по-дълъг период от месец-два.

За сметка на това премията на първичния алуминий, след като беше обект на спекулации повече от година, възстанови разумните си нива, като се надяваме тази тенденция да се запази и в бъдеще.

Алкомет е публична компания. Какви са очакваните резултати на дружеството за 2016 г.?

През 2016 г. очакваме финансовите резултати на компанията да са по-добри вследствие на променения продуктов микс. Даваме превес на продукти с по-висока добавена стойност. Планираме делът на домакинското фолио да се увеличи с 5%, обмазаното фолио – с 16-17%, техническото – с 4%. Общият ръст на фолиата очакваме да е 26% за сметка този на листата и лентите.

При профилите залагаме повишение с 5%, в резултат на оптимизиране на производствените параметри. Инвестирането в 600-тонна преса и машини за финишни обработки позволи на фирмата да навлизе в нов пазарен сегмент, като предлага нарязани, пробити алуминиеви профили и да увеличи дела на елоксираните и тези със специално предназначение.

През 2016 г. ще запазим тази тенденция, като очакваме делът на по-завършените изделия в продуктовия микс на фирмата да се увеличава.

През 2016 г. са планирани приходи на дружеството в размер на 175 млн. евро.

Кои очаквате да са основните пазари на компанията през следващата година?

Търсим нови пазари в две направления – както териториални, така и нови продуктови сегменти на овладени вече пазари. В териториален аспект сме насочили усилията си към САЩ, като стабилен и голям пазар. За тази цел взехме участие в изложението ALUMINIUM 2015 в Детройт, където представихме цялостно възможностите на компанията пред американските клиенти.

По отношение на новите изделия се фокусираме към нишови продукти. Планираме инвестиция в нов слитер, за увеличаване дела на финстока, който намира приложение в климатичната, вентилационната техника и автомобилостроенето.

Ситуирани сме директно до основните ни пазари – европейските, и това ни позволява да осигурим бързи доставки и максимално задоволяване нуждите на клиентите. Широката гама от изделия, която рпедлагаме, дава известна независимост на фирмата от флуктуациите на пазара и ограничава пазарния риск.

Продължаващите целеви инвестиции в съвременни технологии и модерно оборудване гарантират подобряване качеството на продуктите, както и стабилност и устойчивост в критични пазарни ситуации.

*Материалът е с информативен характер и не представлява препоръка за покупко-продажба на ценни книжа