Есенният бирен салон разбулва тайнството на тъмното пиво

1736
Есенният бирен салон разбулва тайнството на тъмното пиво

Есенният бирен салон у нас разкри тайнствата на тъмното пиво. Събитието се състоя в понеделник вечерта в столичния хотел Арена ди Сердика и събра много почитатели и приятели на пивото, журналисти и известни личности.

В началото на зимния сезон и предстоящите коледни и новогодишни празници, акцент на събитието беше тъмната бира. Доайенът на българските пивовари Петър Паунков представи нейните специфични характеристики и първите години на производството й в страната.

Историческа справка показва, че тъмната бира се появява около 1700-а година, а популярността й нараства в средата на миналия век. У нас тъмната бира навлиза след раздържавяването на пивоварния сектор през 90-те години на миналия век, но първите стъпки в производството на тъмна бира започват 20 години преди това.

Българските пивовари започват отглеждането на специализирани сортове малц, заимстват опит и от чуждестранните технологии. Петър Паунков припомни, че произведеното тогава пиво тип "Портер" е предвестникът на съвременните тъмни бири у нас.

Тъмният малц, от който се произвеждат този тип пиво, придава и специфичния му цвят. То е специално предназначено за по-студените месеци и носи в себе си всички характеристики, подходящи за този сезон - дори да стопли в студа. Температурата за дегустация и сервиране на тъмната бира е малко по-висока от обичайната - обикновено малко под или 10 градуса. Тъмното пиво се налива по-бавно и спокойно и пяната не трябва да излиза извън ръба на чашата. Естествено, като всички напитки, съобразени със „зимния вкус" на потребителя, то изисква по-тежки ястия и червени меса.

Традиционно през зимните месеци консумацията на тъмни бири заема около 7% от пазара на пиво. По данни на Съюза на пивоварите в България за последните две години тъмната бира се предпочита от все повече потребителите у нас. Тъмното пиво е част от портфолиото на всяка една от пивоварните в България, а произвежданите марки са Болярка тъмно, Каменица тъмно, Столично, Туборг - Кристмас Брю, Шуменско тъмно, Алмус тъмно, Кметско пиво - червено и тъмно.

"За да усетите вкуса на тъмното пиво, консумирайте го с шоколад", препоръча на гостите на Есенния бирен салон генералният секретар на „Пивоварите на Европа" - Рудолф де Лууз Корсварем. Един от най-уважаваните европейски експерти в бирената индустрия пристигна у нас специално за събитието по покана на българските си колеги от Съюза на пивоварите.

„Бирата е шедьовър на човешкото новаторството, тя е наистина изключително съчетание на природни съставки. А предимството на тъмното пиво е, че то е в състояние да сгрее душата ви и през зимните месеци", допълни Корсварем. Той поздрави българските пивовари и сподели удоволствието от факта да опита българско тъмно пиво, според него едно от най-добрите в Европа.

Акцент на първия Есенен салон на пивото беше и представянето на книгата „Езикът на бирата" на журналиста Людмил Фотев - своебразна енциклопедия за историята на древната напитка. „Колкото и да обичаме бирата, от тази книга винаги ще научаваме нещо ново за нея", уточни авторът й. Освен за почитателите на кехлибарената напитка, 264 страници на изданието дават нов поглед към пивото и неговите пътешествия в човешката цивилизация, дори и на тези, които не пият бира, допълни Людмил Фотев. „След прочитането на книгата, те ще гледат на нея като на едно различно и със силно присъствие в културната история питие - от митологията до наши дни".

Сред останалите гости, станали част от атмосферата на Есенния бирен салон, бяха посланикът на Дания у нас Н. Пр. Коре Ерхард Янсон, изпълнителните директори на Каменица АД Драган Радивоевич и на Загорка АД - Рууд ван ден Ейнден, майсторите пивовари на бирените компании, писателят и председател на Бирената партия Георги Гълов, Васко Кръпката, интелектуалци, журналисти и много искрени приятели на българската бира.

Вторият бирен салон се провежда в рамките на информационната кампания за българската бира. Зад инициативата застават всички членове на Съюза на пивоварите: Болярка - ВТ АД, Загорка АД, Каменица АД, Карлсберг България АД и Ломско пиво АД.

Сн.: Петър Паунков, доайенът на българските пивовари и Рудолф де Лууз Корсварем, генерален секретар на „Пивоварите на Европа" (Съюзът на пивоварите в България)    

Facebook Коментари

Добави коментар

Екипът на Profit.bg Ви благодари, че използвате кирилица за вашите коментари.
В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератора на сайта.

Абонирайте се за електронния
информационен бюлетин на Profit.bg