Германските медии разпространиха информацията, че американският автомобилен гигант General Motors пак се замисля да се раздели с дъщерната си компания Opel. Сред претендентите да го купят се явяват както китайски автомобилни концерни, така и Volkswagen. Засега от GM се въздържат от коментар по слуховете, а аналитици поставят под съмнение смисъла от продажбата на Opel на този етап, пише РБК daily.

Германските Spiegel и Auto Bild съобщиха, като се позоваха на анонимен източник в GM, че американският концерн, който се отказа да продаде през 2009 г. дъщерния Opel на австро-канадския производител на автомобилни части Magna в консорциум с руската Сбербанк, се замисля отново да се освободи от все още губещия германски производител.

Информаторът твърди, че висшият мениджмънт на GM не е доволен от загубите от европейския бизнес на Opel и британското му подразделение Vauxhall, след като други региони вече се върнаха на печалба. Оперативната загуба на Opel/Vauxhall за първо тримесечие на 2011 г. достигна 400 млн. долара. Общо за групата оперативната печалба нарасна до 3.2 млрд. долара. В отговор на въпроса до кога от GM ще търпят загубите на Opel, главата на гигната Дан Акерсън заяви, че вече губи търпение.

За евентуалната продажба на европейското подразделение на GM намекна и съветникът на американския президент Стив Ратнер, ръководещ спасяването на GM и Chrysler. Самият той заяви в свое интервю, че „Г-н Акерсън едва ли дълго ще ги търпи" по повод загубите на Opel.

Претенденти за германския производител могат да се окажат китайски автомобилни производители, както и Volkswagen. Волфсбургският концерн се замисли оше преди две години, когато Opel бе изкаран за продажба, дали да не включи марката към портфолиото си. Придобиването на Opel от VW ще помогне на последния да подсили отбраната си от китайските конкуренти.

Ръководството на Opel и на GM не потвърждават засега информацията, но и не я отхвърлят директно. Главата на Opel Карл Фридрих Щраке определи информацията като слухове, а друг високопоставен служител в компанията заяви, че това е вржадебна кампания от страна на конкурентите, чиято цел им е да попречат на автомобилния производител да стане отново печеливш. От GM също назоваха случващото се като слухове.

Аналитици са на мнение, че трудните времена за Opel са вече зад гърба му. „Изненадан съм от новината за продажбата на Opel и смятам, че няма никакъв смисъл от GM да продават дъщерната си компания", смята директорът на Центъра по икономика на автомобилната индустрия на Университета Дуисбург-Есен Фердинанд Дуденхефер. Той добави също така, че европейската компания успя да се освободи от излишни мощности и има всички шансове да излезе на оперативна печалба още тази година.

Да отчете нетна печалба обаче едва ли ще е възможно, защото разходите по преструктурирането ще му попречат. Ръководството на концерна заяви в края на май, че смята да закрие 1 800 работни места в завода си в Бохум.

Продажбите на Opel в Европа до май скочиха с 12%, до 534 хил. автомобила, сравнени на годишна база. При това делът на компанията на европейския пазар расте през май в седми пореден месец - до 6.3%.