Петролната компания Royal Dutch Shell ще си тръгне от гръцкия пазар след няколко десетилетия работа на него. Компанията продава активите си там, последвайки друга транснационална компания в сектора - BP, пише днес гръцкият в. Нафтемпорики, цитиран от РИА Новости.

Гръцката компания Motor Oil ще купи от Shell близо 70 бензиностанции, както и хранилище за петролни продукти с капацитет 137 хил. куб.м срещу 245.6 млн. евро. Освен това холандската компания продала на гърците 49% от бизнеса за продажба на авиогорива за 14 млн. евро, пише изданието.

Компанията Motor Oil придобила още от Shell производител на втечнен газ за 26.5 млн. евро. А накрая срещу други 14 млн. евро местната P. Petropoulos се доби от Shell с бизнеса за производство на моторни масла. В резултат, холандската компания си запази само контролния пакет в производителя на авио гориво.

Shell напуска пазара скоро след като това направи British Petroleum (BP). През лятото BP продаде в Гърция на Hellenic Petroleum срещу сумата от 359 млн. евро, 1 200 бензиностанции и хранилище с обем 170 хил. куб. м.

На практика се получи, че над половината от гръцкия пазар се консолидира в ръцете на две местни компании - Motor Oil и Hellenic Petroleum, които заедно контролират 53% от пазара. И ако марката BP може да изчезне от Гърция, то Shell ще остане по бензиностанциите за поне още 5 години, при условия на франчайзинг.

Бягството на чужди компании се обяснява с вътрешни проблеми на международните пазари и с изключително жестоката конкуренция на гръцкия пазар, на който през последната година редица местни компании се радват на бурно развитие, смятат запитани от вестника анализатори.

Не бива да се забравя, че върху бизнеса на международните компании в Гърция бе нанесен сериозен удар през ноември 2008 г., когато гръцката антимонополна служба глоби BP Hellas с 30 млн. евро, а Shell Hellas отнесе глоба за 19.7 млн. евро, заради ценови договорки. Контролният орган счете, че Shell и BP са решили да не се конкурират на гръцкия пазар, а да си го поделят, възползвайки се от широко известните им марки за обща борба с други пазарни участници.