Черно сако с висока яка, закопчано с метална халка, се появи неотдавна в магазин на Zara в Ню Йорк.

Wall Street Journal проследява пътя на дрехата от модно ателие в Испания до магазина в Манхатън. Изданието хвърля светлина върху модела на бързата мода, който превърна компанията-майка на Zara - Inditex, в най-голямата модна компания в света по брой продажби.

Дизайнер в централата на испанската компания в малкия индустриален град Артейхо се нуждае от пет дни, за да създаде прототипа на зимното палто въз основа на разговори с мениджъри от магазините на Zara за дрехите, които търсят жените.

След това друг дизайнер, кроячи и шивачи работят 13 дни, за да създадат 8000 палта. В следващите шест дни те се гладят, етикетират, проверяват за качество и след това достигат до логистичния център на Zara в Сарагоса, откъдето поемат към летището в Барселона. На следващия ден едно от палтата вече пътува от летище „Кенеди“ към магазин на Пето авеню, където се продава за 189 долара.

Способността на компанията да реагира бързо на промяната във вкуса на клиентите отдавна е обект на изучаване от индустрията. Сега американските й конкуренти опитват да следват стъпките, които помогнаха на Inditex да се разрасне до над 7000 магазина в 92 държави и да постигне продажби за 20.9 млрд. евро (22.1 млрд. долара) миналата година - два пъти повече от печалбата през 2008 г.

Един от начините, по които Inditex ускорява производството, е като произвежда 60% от дрехите в Испания или близки държави. Сега лидерът в модната индустрия в миналото Gap, чиито продажби са в застой в последните десет години, мести част от производството си от Азия в карибските държави.

Тя също така ускорява процеса по замисляне на някои облекла, като понякога одобрява нови дрехи за производство само за 24 часа.

Според експертите обаче за конкурентите ще е трудно да повторят модела на Inditex без по-цялостна промяна на начина, по който създават дизайна, произвеждат и разпространяват продуктите си.

Конкурентите на испанската компания може да преместят производството по-близо до дома, но нямат организация да реагират бързо на новите тенденции, казва Лиз Дън, основател на консултантската компания Talmage Advisors. “Казано просто, успехът на Inditex се дължи на способността й да предлага дизайни на клиента, които никой друг магазин все още няма“, допълва тя.

Благодарение на бързото замисляне на моделите и близкото производство, Zara може да достави нови дрехи до магазините си за две седмици. За сметка на това 80% от дрехите на шведската марка H&M, например, се поръчват няколко месеца предварително.

Анализаторите обаче твърдят, че моделът Inditex може да не издържи разрастването на компанията, особено с все по-голямото й проникване на китайския пазар. Но компанията анализира непрекъснато начини да стане по-ефективна, казва главният й изпълнителен директор Пабло Исла, според когото тя никога няма да изостави централизираната си инвентарна система.

Женското палто е едно от над 50-те, доставени до магазина на Пето авеню в малки количества тази есен. Те се продават като топъл хляб, казва мениджърът. Освен това магазините трябва да създават пространство за новите модели, които пристигат от Испания два пъти седмично през цялата година.

В магазина на Пето авеню мениджърът показва най-новата гореща дреха – черно-червена вълнена риза. „Клиентките казват, че харесват рокерския вид с щипка женственост“, казва той.