Какъвто шефът, такъв и служителят

2582
Какъвто шефът, такъв и служителят

Шефът Ви издевателства над вас, като постоянно крещи и се кара? Не се разстройвайте. Агресивното му поведение може да не значи, че сте по-лош от останалите колеги. Не е изключено избухливият началник да е просто некомпетентен и за да прикрива собствената си непълноценност, като се държи агресивно към подчинените си, пише Interfax.

Повече ръководители смятат, че след като са на този пост, следва да бъдат по-компетентни от всички. Когато не са уверени в това, проблемите се предават надолу по веригата- върху служителите. Тъй като не могат да открият конструктивен изход от подобни ситуации, неуверените в себе си босове традиционно прехвърлят вината за собствените си грешки върху подчинените.

При това „градусът" на агресивното поведение се покачва с всяко повишение. Колкото по-нагоре в йерархията се изкачва подобен род ръководител, толкова по-склонен е да обвинява служителите си. Това показва изследване на социолози от университетите в Южна Каролин а и Бъркли. Изследването е цитирано от New Scientist.

При това не са много онези, които са готови с олимпийско търпение да понесат истериите на началството, особено ако са съпроводени с крясъци, превишаващи нормата за шум.

Социолозите решават да измерят силата на агресия с децибели. В ролята на опитните зайчета, върху които злите началници биха могли да излеят наранената си душа, влезли виртуални студенти. На босовете им е предложено в хода на експеримента да подберат наказание със звук от скалата между минималните 10 до оглушителните 130 децибела.

Оказало се, че тези, които са най-високопоставени и същевременно некомпетентни избират по-високо ниво по скалата (до 71 децибела). Тези, които се чувстват достатъчно знаещи за поста си, както и тези, които нито са компетентни, нито заемат висок пост избират по-меко наказание (между 55 и 71 децибела). И двата варианта обаче са във високото ниво на скалата, т. е. достатъчно да скъсат нервите на подчинените си.

И след като поведението на шефовете явно не може да се коригира към по-добро, остава едно лекарство- ласкателството. Агресивните и некомпетентни шефове обичат да се заобикалят с хора, които да им пеят химни.

Служителите обаче не падат по-долу. Изследване на Harris Interactive показва, че 28% от американците нямат скрупули пред аморални постъпки като лъжа, ласкателство и интриги, за да запазят работата си. 13% са готови дори да нарушат корпоративната етика, ако това ще им гарантира мястото. 2% са готови да си припишат чужд труд или заслуги, още толкова са съгласни на флирт с шефа си. 4% са готови да нарушат собствените си възгледи и морал, за да се сближат с началниците си. Обществените морални норми са готови да „прегазят" 40% от младите американци на възраст между 18-35 години.

Подобни статии

Facebook Коментари

Добави коментар

Екипът на Profit.bg Ви благодари, че използвате кирилица за вашите коментари.
В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератора на сайта.

Абонирайте се за електронния
информационен бюлетин на Profit.bg