Новата стратегия за развитие на БФБ ясна до два месеца

1011
Новата стратегия за развитие на БФБ ясна до два месеца

До два месеца ще е ясна новата стратегия за развитие на капиталовия пазар на Българска фондова борса с времеви хоризонт до 2010 г. Това обяви Бистра Илкова, изп. директор на БФБ, на провелата се днес неформална среща с Клуба на журналистите, ангажирани в сферата на капиталовия пазар. Нека припомним, че мисията на последния стратегически документ за развитие на пазара в България приключи с края на 2007 г.

Ако целите на предишните програми, най-общо казано, са били популяризирането на капиталовия пазар, то по думите на Бистра Илкова, в новата стратегия това вече няма да е приоритет. Доказателство за това са многобройните листвания на нови компании за търговия на БФБ, както и разцветът на пазара през 2006 г. и особено 2007 г. Дори и днес борсата представи своя най-нов емитент – Софарма Трейдинг, като началото на днешната борсова сесия бе дадено от Димитър Димитров, изп. директор на компанията.

Сред приоритетите на новия документ ще бъде въвеждането на германската платформа за търговия XETRA и функционирането на пазара в новите условия, възможностите пред двойните листвания на публичните ни компании на втори пазари и др.

През октомври 2007 г. Българска фондова борса, като обединение на 30-ина регионални борси през 90-те години, чества своето първо десетилетие история. През годините са разработени три стратегически документа за развитието на капиталовия пазар. Първата Програма се появява през 1998 г.

В нея се посочва, че проблемите на пазара в края на 90-те години са главно четири - недостатъчната нормативна база, ограничено предлагане на ценни книжа на пазара, неукрепналост на капиталовите институции (Централен Депозитар, сегашната Комисия за финансов надзор, инвестиционни посредници и др.) и неподходящо данъчно третиране на капиталовия пазар, особено в частта за облагане на приходите от сделки с ценни книжа и от дивиденти за физически лица.

Поставените приоритети тогава са били утвърждаването на официалния пазар на акции като най-качествен на БФБ, развитието на търговската система, усилията по привличане на нови емитенти при по-строги правила, подобряване на информационната дейност на борсата и др.

Втората Програма се появява през 2002 г. и е разработена от правителството на Симеон Сакскобургготски.

Следващият документ се появява през 2005 г., като времевият хоризонт на Стратегията е до 2007 г. Като проблеми на пазара, тогава са посочени - непопулярността на капиталовия пазар сред частния сектор и потенциалните инвеститори, ограничено присъствие на професионални и чужди инвеститори, голяма част от обемите и оборотите на БФБ са от сделки с компенсаторни инструменти и инвестиционни бонове, а вторичната търговия с акциите се характеризира с крайно ограничен free-float.

Ликвидността остава ниска и съсредоточена в отделни емисии, а облигационният пазар е с второстепенно значение. Данъчното стимулиране на търговията с ценни книжа и популяризиране на капиталовия пазар остават болни теми. В документа се посочва, че въвеждането на системата за търговия COBOS има положителен ефект за популяризиране на БФБ, но реализираните обеми и обороти остават ниски.

Сред мерките, които бяха предприети от ръководството на БФБ, са серията проведени кръгли маси, започнали през ноември 2006 г. и продължили през 2007 г., за популяризирани на пазара сред реалния бизнес у нас, подписаният меморандум с ИА за насърчаване на МСП, за създаване на специален сегмент на БФБ за търговия с книжата на подобни компании.

Facebook Коментари

Добави коментар

Екипът на Profit.bg Ви благодари, че използвате кирилица за вашите коментари.
В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератора на сайта.

Абонирайте се за електронния
информационен бюлетин на Profit.bg