Трейс Груп Холд поглежда извън България за развитие на бизнеса си, заяви Цветан Цонев, главен изпълнителен директор на компанията в специално интервю за Profit.bg. Компанията е във фаза на преговори за проекти в арабския свят, в Сочи и в страни от западните балкани.

В Сочи вече е подписан договор между 10 и 12 български строителни фирми, които ще представят страната ни при участие в проекти, в които ще кандидатстват за главни изпълнители, както и подизпълнители на по-мощни компании.

Следващото направление е арабския свят, тъй като там има доста сериозна като обем работа, която е добре заплатена и се усеща недостиг на строителни работници. Между 30 май и 5 юни е имало посещение в Оман, бързоразвиваща се страна с изключително големи възможности за развитието на строителния бизнес, особено в сферата на инфраструктурното строителство, каза Цонев.

Подадени са документи за регистриране на фирма, определени са местата за създаването на офиси и се набира персонал. Представителството ще бъде в столицата.

Как ще навлезе компанията в дадена страна, дали самостоятелно или със сдружения, зависи от всеки отделен случай.

В Оман се създава смесено сдружение между Трейс Груп Холд и местна фирма, тъй като това се изисква от законите на държавата. В други случаи може да се прибегне до закупуване на местни фирми, но предпочитанията клонят към създаване на нови дружества, които да започнат от нулата и правилата и начина на работа да са по маниерите на Трейс Груп Холд.

Финансирането на новите начинания извън пределите на страната ни ще става предимно с вътрешни източници, като част от средствата са били предвидени още при осъществяването на първичното публично предлагане. Печалбата е друг източник за финансиране на международната експанзия.

Реално стартирането на доизграждането на магистрала Тракия според законите на България, след обявяването в държавен вестник, е между 50 и 60 дни, ако процедурата не е обжалвана.

"Ние имаме възможност почти веднага да влезем да работим по нея" - заяви още Цонев, тъй като техниката е разположена на ключови места и лесно би могла да бъде превозена.

"Очакванията, които имахме за 2008 година ще бъдат занижени и няма да бъдат изпълнени напълно, поради блокираните еврофондове" коментира още изпълнителният директор на Трейс Груп Холд. "Може би така стана по-добре, тъй като се катализираха много бързо някои процеси, включително и подготовката и създаването на международни дружества".

Все по-голямо внимание се обръща върху процедури извън Министерството на регионалното развитие и благоустройството, като върху проекти в общините и Министерството на околната среда и водите.

Блокираните обеми вследствие на "замръзяването" на фондовете възлизат на около 27-28 млн. лева. Като се има предвид, че те обикновено са за 2 и повече години, то за тази година възлизат на едва 10-12 млн. лева за дружеството.

Това, което се промени обаче, е инвестиционният климат в страната, както и средствата, които се отпускат за пътища, повишиха се и изискванията, но това при строителите няма да бъде усетено по-никакъв по-различен начин от контрола, който се е извършвал до момента.

За настоящата 2008 година резултатите на Трейс Груп Холд трябва да са такива, каквито са били заложени при първичното публично предлагане в края на миналата година, коментира още Цонев. Имаме нови подписани договори, процедурите са стартирани, защото има програми, които изцяло са финансирани от европейски банки и от Световната Банка.

Има договор между Мъглиш-Гурково и Сливен по програма Транзитни Пътища 5 на стойност малко над 40 млн. лева, като до месец се очаква да стартира работата по него. Договорът е за две години, като през тази година усвоените средства се очаква да са до 15 млн. лева.

Очаква се и стартиране на магистрала Тракия, като там основно участие ще заемат български фирми.