„Още сме малки за Европа", отговори главният изпълнителен директор на Трейс Груп Холд Цветан Цонев на въпрос на Profit.bg как от компанията гледат на възможността да изпълняват поръчки в други европейски държави.

Цветан Цонев присъства на церемонията по официалното подписване на договора между Национална компания „Железопътна инфраструктура" и консорциумът „Джи Си Еф - Ск 13 - Трейс рейлинфра", който бе избран за изпълнител по проекта за „Рехабилитация на жп линията Пловдив-Бургас" в последните дни на 2010 година.

Сдружението, в което водещ партньор е италианската инфраструктурна компания GCF, спечели надпреварата за рехабилитацията на така наречената железопътна „Тракия" със сборна оферта от близо 317 млн. лв. по обособените три позиции.

Освен представителите на двете страни по договора, на подписването на документа присъстваха още Александър Цветков, министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията, и Н. пр. Стефано Бенацо, посланик на Италия в България.

Цветан Цонев сподели още, че в момента Трейс Груп Холд трупа безценен опит и кадри като изпълнител на проекти по изграждане на столичното метро, на автомагистрални и железопътни участъци. На въпроса как се развива арабското направление на компанията, мениджърът добави, че там дружеството участва в тръжни процедури в Либия и Сирия, но обобщи също така, че пробивът зад граница е много труден.

Експерти от бранша дори коментираха, че днес България предоставя много по-големи възможности за достъп на чужди компании до тръжните й процедури, в сравнение с други страни от ЕС, като Франция, Германия, Гърция и други.

Що се отнася до плановете на ръководството на Трейс Груп Холд да разпредели дивидент на акционерите за 2010 година, Цветан Цонев каза, че е още рано да се коментира подобен въпрос, като съветът на директорите още не го е обсъждал.

„Разбира се ръководството ще излезе с предложение за гласуване пред общото събрание на акционерите, което в крайна сметка ще има окончателната дума по въпроса", заяви мениджърът. Той дори се върна година назад, като припомни, че съветът на директорите реши тогава да не разпределя печалбата, която да се вложи в други направления.

Впоследствие обаче общото събрание гласува в подкрепа на дивидентите, по предложение на един от акционерите на компанията. Да припомним, че в резултат на това решение собствениците на Трейс Груп Холд си разпределиха общо 578 947.37 лв., или по 0.2631579 лв. брутен дивидент на акция.

Цветан Цонев добави, че кризата е променила приоритетите в инвестиционната програма на Трейс. Според него днес има „възможност да се наеме от колеги техника за експлоатация на добра цена, вместо същата да стои и ръждясва", като не одобрява самоцелните инвестиции в строителномонтажна техника. Той заяви също така, че закупената по инвестиционната програма техника има още неизползван потенциал на експлоатация.

Н. пр. Стефано Бенацо поздрави в словото си победителите в търга. В него посланикът каза още, че сега България трябва да потвърди пред Брюксел, пред Европа и самата себе си, че може да управлява добре подобни проекти.

Както вече стана въпрос по-горе в текста, поръчката за рехабилитацията на жп участъка от Пловдив до Бургас бе разделена на три позиции:

Позиция 1 - Рехабилитация на железопътната отсечка Михайлово - Калояновец, включително главните коловози в гарите Михайлово и Калояновец, с приблизителна разгъната дължина на железния път 21 км.

Позиция 2 - Рехабилитация на железопътните отсечки Стара Загора - Ямбол и Завой - Зимница, включително главните коловози в гарите Стара Загора и Ямбол и всички гари и спирки между тях с приблизителна разгъната дължина на железния път 120 км.

Позиция 3 - Рехабилитация на железопътната отсечка Церковски - Карнобат, включително главните коловози в гара Церковски с приблизителна разгъната дължина на железния път 28 км и подновяване на железния път в отсечката Карнобат - Бургас, включително главните коловози в гарите Карнобат и Бургас и всички гари и спирки между тях, с приблизителна разгъната дължина на железния път 122 км.

Срокът на изпълнение на договора е три години, като след осъществяването му ще са възможни скорости от порядъка на 130/160 км/ч при средни скорости в момента от около 80 км/ч., които биха намалили времето за пътуване по направлението с 1 ч. и 10 мин.

Да припомним също така, че първият търг за рехабилитация на жп участъка Пловдив-Бургас бе прекратен в началото на 2010 година, защото всички оферти тогава надвишаваха с около 30% индикативната му стойност от 366.45 млн. лв.

Предстои още обновяването на жп участъците Септември - Пловдив и Димитровград - Свиленград. В надпреварата за участъка Септември - Пловдив с оферти се включиха 19 участника:

1.„Терна" АД, Гърция

2.Консорциум „Светелски- РВП Кьоне"

3.Консорциум „СО-ВА Инженеринг 1"

4."Чи..Ем..Чи.- Акмар - Джойнт Венър" Равена, Италия

5.„Пор Технобау унд Умвелт" АД, Австрия

6.Консорциум „Салчеф - Енергоремонт" Италия

7.Обединение „ БТП - ГБС (ЖП линия Септември - Пловдив )"

8.Обединение „Азви - СПХ"

9.Консорциум „ЛВ - СТ"

10.ДЗЗД „Ай Джи Ей жп инфраструктура Консорциум"

11.Консорциум „БГ - ЖП - ИНФРА"

12.Консорциум „Железопътни магистрали"

13.„ОХЛ ЖС" АД Чешка Република

14.Консорциум „Алпине Бау - Х.Ф.Вибе"

15.Обединение „Трансеуропа Асигния - Махента

16.„Актор" Гърция, гр. Атина

17.Консорциум „Страбак - Железопътнио строителство"

18.„Пицароти ИПС" ДЗЗД

19.Консорциум „Туци - Мавимекс"

Проектът е с индикативен бюджет 359 млн. лева, от които 76.5% са безвъзмездна финансова помощ от Кохезионния фонд на Европейския съюз и 23.5% от националния бюджет. Обществената поръчка е обособена в три позиции.

Сн.: НКЖИ и консорциумът „Джи Си Еф - Ск 13 - Трейс рейлинфра" подписаха официално договора за „Рехабилитация на жп линията Пловдив-Бургас", в присъствието на министър Александър Цветков (втори от д. на л.) и посланикът на Италия Н. пр. Стефано Бенацо (втори от л. на д.) - Мария Съботинова