В областта на аутсорсинг услугите у нас могат да работят поне 30 - 40 хиляди човека, заяви за Profit.bg Филип Угринов, изпълнителeн директор на един от най-големите кол центрове у нас - Call Point New Europe. За сравнение той посочва развитите икономики, където заетите са над 1.5% от населението. В момента в тази сфера у нас работят едва около 4 - 5 хиляди човека.

Към днешна дата в България има около 15 кол центрове, които са „изнесени", тоест не са вътрешен отдел на някоя компания, а са самостоятелни и работят за различни клиенти в различни области. Повечето от тях се занимават с проекти на международни компании. Първите кол центрове у нас се появиха преди около 5 години, посочи още Угринов.

Според Call Point New Europe, който участва в най-голямото аутсорсинг изложение в света в Берлин, предимствата на страната ни като аутсорсинг дестинация са добро ниво на владеене на чужди езици, висококвалифицирана работна ръка, културна и географска близост, европейски норми, малък риск от природни и терористични заплахи, смята още той.

Според наблюденията на компанията България e още по-привлекателна аутсорсинг дестинация, заради кризата.

По тяхна информация несигурните икономически условия накараха много западни компании да реорганизират и оптимизират дейността си като използват услугите на външни кол центрове от Източна Европа. През последните 2 години компаниите започнаха да водят по-засилена комуникация със своите клиенти. За да ги задържат и привлекат нови, те търсят различни по-ефективни канали за връзка с тях.

С най-голям интерес да аутсорсват в България, според компанията, са онлайн търговците.

Според Филип Угринов компаниите от бранша в България и региона имат добра възможност да спечелят на глобално ниво сериозни договори за услуги. Дали ще успеят да го направят зависи от това доколко са в крак с най-новите технологични въведения, както и с тенденциите на комуникация между компаниите и техните клиенти.

Електронната търговия бележи годишен ръст в Европа от над 10%, а у нас тази дейност тепърва започва да се развива. Интернет търговията изисква да бъдат обслужвани клиенти от цял свят на 10 - 15 езика, а кол центровете дават възможност това да се прави от едно място при намалени разходи, отчитат от компанията. След проведените срещи на изложението в Берлин Call Point започва работа с два нови клиента от този бранш в Германия.

Най-мащабното аутсорсинг изложение в света CallCenterWorld Berlin се проведе от 8-и до 11-и февруари тази година. 12-тото издание на събитието събра над 7.5 хиляди посетители и близо 250 изложители.

Call Point е сред големите компании в аутсорсинг индустрията в Източна Европа. В момента в кол центъра работят 550 специалисти в 3 офиса в София, Пловдив и Букурещ, като 95% от фирмите, които ползват услугите й са от Западна Европа. Те се обслужват на повече от 16 езика.

Компанията е създадена през 2004 г. и специализира в 4 направления: пътуване и свободно време; търговия на дребно и онлайн търговия; финансови услуги; телекомуникации.