Кризата, породена от COVID-19, не се отразява никак добре на Джон Елкан, потомък на италианския милиардерски клан Аниели.

Продажбата за 9 млрд. долара на презастрахователя PartnerRE пропадна през миналата седмица, след като семейната холдингова компания Exor NV отказа да намали продажната цена.

След това Fiat Chrysler Automobiles NV обяви, че се отказва от плащането на дивидент за 2019 г., с което лиши Exor от други 315 млн. евро.

Нещата може и да се влошат. Условията по предложеното сливане на Fiat с френската Peugeot SA, договорени преди пандемията от коронавирус, изискава италианската компания да плати на своите акционери, най-големите сред които са фамилията Аниели, 5.5 млрд. евро специален дивидент преди финализирането на сделката, пише Bloomberg.

Размерът на това плащане винаги е будил въпроси предвид факта, че счетоводният баланс на Fiat е по-слаб от този на Peugeot. Избухването на заразата от COVID-19 го прави безскрупулен.

След като спряха производството и двете компании губят пари, а Fiat трябваше да помоли Италия да гарантира тригодишен заем на стойност 6.3 млрд. евро в подкрепа на местните доставчици на компанията. Основният приоритет тук със сигурност би трябвало да бъде гарантирането на финансите на компанията при отварянето на икономиката.

Това, че Fiat се наложи да моли за помощ, Рим е особено неловко, тъй като автопроизводителят премести данъчната си резиденция във Великобритания през 2014 г., а централата си в Нидерландия.

През миналата година от антимонополния орган в Италия обявиха, че данъчните приходи на страната са пострадали сериозно от това.

Милиардерът Джани Аниели: секс, коли и спортДнес поведението на Джани Аниели, считано някога за безразсъдно, но визионерско и вдъхновяващо, би било бреме за една компания

Да се плати тлъст дивидент на семейство Аниели и на други акционери, след като преди са разчитали на парите на данъкоплатците, вероятно няма да се приеме добре от обществото, както наскоро установиха от BMW AG.

От Fiat са похарчили 5 млрд. евро кеш през първите три месеца на 2020 г., а сумата може да се окаже два пъти по-голяма през второто тримесечие, според анализатори на Jefferies. Те очакват Peugeot да похарчи около 8 млрд. евро кеш през първото полугодие.

Нито една компания не е изправена пред опасността да свърши парите и тези разходи би трябвало да намалеят след възобновяването на производството. Дори и при това положение, един от уроците от COVID-19 е, че компаниите имат нужда от по-големи кешови запаси.

Засега не се налага Fiat и Peugeot да променят условията по сливането си, тъй като сделката не се очаква да бъде финализирана до началото на следващата година. Те обаче би трябвало да мислят за начини, по които да направят бъдещата компания по-устойчива.