Акциите на европейските компании от потребителския сектор са на път да отбележат най-силното си годишно понижение за последното десетилетие. Но неприятностите за тях може би тепърва започват, пише Bloomberg.

Политическата несигурност в много държави от региона, спадащото потребителско доверие и престоящото повишение на лихвите означават нови проблеми за компаниите, които разчитат на парите на европейските домакинства.

А тези фактори дори не включват потенциалните непредвидими рискове, като регулаторните промени и природните бедствия.

По-рано тази седмица две от водещите британски търговски вериги Asos и Sports Direct International предупредиха акционерите си, че очакват забавяне в ръста на приходите за тази година. И най-вероятно няма да са единствените, се казва още в материала на Bloomberg.

"Въпреки че безработицата намалява и разполагаемите доходи се повишават, потребителите все още не се чувстват достатъчно уверени. Европа си остава един доста крехък пазар", смята фонд мениджърът на Merian Global Investors Иън Ормистън, цитиран от изданието.

Експертите посочват пет основни фактора, които могат да повлияят върху представянето на компаниите от потребителския сектор през идната 2019 г.:

Продажбите около празниците

За много търговци, особено за конвеционалните вериги, които разчитат на физическите обекти, тазгодишните коледни и новогодишни продажби може да са решаващи. В зависимост от тяхното представяне, кредиторите ще преценят дали ще продължат да ги подкрепят и през следващата година.

"Твърдението, че Коледа е жизненоважна за търговците е еквивалентно на това, че хората се нуждаят от кислород. Основната част от приходите и печалбите се генерират именно през този период от годината, но за съжаление, някои от тях няма да могат да оцелеят", казва Ерин БРукс от консултантската компания Alvarez & Marsal.

Инвеститорите следят отблизо британската верига Debenhams, която на няколко пъти ревизира прогнозите си в низходяща посока през годината. Очаква се на 10 януари, в деня на общото събрание на акционерите, тя да публикува и данните за продажбите по празниците.

Във вторник (на 18 декември) ациите на компанията паднаха до рекордно ниско ниво, а от началото на 2018 г. спадът им е с цели 87%.

Планове за разширяване

Не за всички представители на потребителския сектор обаче картината изглежда мрачна. Британският онлайн супермаркет Ocado Group е на път да се превърне в най-силно представящата се компания в широкия регионален индекс Stoxx 600 за тази година.

Фирмата осъществи няколко сделки за придобиване на международни лицензи, в това число и с американската верига Kroger, които разсеяха съмненията на инвеститорите. През 2019 г. те ще следят развитието на този процес, както и евентуалното договаряне на нови подобни сделки.

Британският производител на бира и безалкохолни напитки Fever-Tree също е сред "любимците" на инвеститорите. Компанията планира експанзия на американския пазар, след като през юли сключи споразумение с един от най-големите дистрибутори отвъд Океана Southern Glazer’s Wine & Spirits.

Британският моден онлайн търговец Asos също ще бъде във фокуса на вниманието, след като отправи предупреждение, че влошаващите се метеорологични условия се отразяват негативно на продажбите.

Засега компанията разполага с достатъчно ликвидност, за да покрие разходите си в близко бъдеще, но може би ще трябва да отложи плановете си за разширяване, ако паричните потоци не се увеличат, смятат експертите на Morgan Stanley.

Регулациите в тютюневия бранш

Книжата на водещите тютюневи компании British American Tobacco и Imperial Brands са на път да регистрират най-слабото си годишно представяне в историята, понижавайки се респективно с 49 и 27 на сто от началото на тази година.

Въпреки това повечето анализатори остават позитивно настроени за бъдещето им, тъй като средните консенсусни прогнози са за поскъпване с 30% спрямо настоящите нива.

Основните притеснения на инвеститорите са свързани с регулаторните промени. По-рано тази година британският регулатор по храните и лекарствата обяви, че обмисля да забрани продажбата на цигари с вкус на мента, както и да наложи ограничения върху дистрибуцията на ароматизирани електронни цигари.

Търговията и климатичните промени

Германските компании Zalando и Hugo Boss, британската Moss Bros Group и полската CCC са само част от имената в модния бранш, които обвиниха необичайно топлото и сухо лято за разочароващите си финансови резултати.

За сметка на това инвеститорите оцениха по-високо компаниите, които навреме промениха преструктурираха продуктовите си линии, в съотвествие с новите климатични условия.

"Глобалното затопляне води до увеличаване на екстремните стойности и "пропускането" на цели сезони. Това не е добре за компаниите, които продават зимна екипировка или облекла, например, защото те разчитат именно на промяната на времето.

Тазгодишното рекордно горещо лято може и да е изключение, но глобалната тенденция е такива неща да се слючват все по-често", казва Иън Ормистън.

Държавните регулации

Климатичните промени водят след себе си редица последствия, сред които са и потенциалните контрамерки от страна на правителствата за ограничаване на вредните ефекти върху околната среда. Законовата рамка обаче може да се промени и в други направления.

По-рано тази година британската комисия по околната среда зададе серия от въпроси на ръководствата на няколко компании, сред които Marks & Spencer Group, Primark, Burberry Group, Boohoo Group и Asos, свързани с устойчивото развитие и условията на труд в техните производства.

Едно от основните питания беше как е възможно да се продават тениски на цени от 2 паунда за брой и дали това не означава съкращаване на разходите за труд под "санитарния" минимум.

Британският парламент обсъжда възможностите за намеса, които да гарантират, че текстилните работници ще получават поне минималното възнаграждение, предвидено от закона.

В заключение може да се каже, че 2019 г. ще бъде една от най-предизвикателните години за потребителския сектор в Европа. Кой ще спечели и кой ще загуби, предстои да разберем.