5 много красиви, но малко известни български крепости

14903
5 много красиви, но малко известни български крепости

© Pixabay/Instagram

Всички познаваме Царевец, Самуиловата и Асеновата крепост. Ако не сме ги виждали, то със сигурност сме чували за тях.

В България обаче има още десетки други укрепителни съоръжения – много красиви, но малко известни.

Следващите пет крепости се намират в различни краища на страната ни и всяка от тях заслужава да влезе в полезрението на туристите.

Вижте ги:

Овеч

 

A memory from ancient times... #fortress #fortressovech #history #instatravel #instagood #photooftheday #memory #traveling #traveler #ancientcity #storyofmycountry #legendarytimes #bulgaria #mybulgaria #българия #моятабългария #крепостовеч

Публикация, споделена от Snezhina Vladimirova (@vladimirovasnezhina) на

Това е средновековна крепост, която се намира в близост до днешния град Провадия. Разположена е върху плато, наречено Калето.

Най-големият й разцвет е по време на Второто българско царство. Легенди разказват, че в пещерите под нея са съхранявани тонове зърно и храна, а днес туристите могат да видят е много кладенци, един от които с дълбочина от 80 метра.

Крепостта е свързана с дълъг въжен мост с отсрещното плато Табиите, а непристъпни 25-метрови скали я обграждат от всички страни. 

Перистера

 

#trip

Публикация, споделена от bojko (@treeofseas) на


Намира се в близост до град Пещера. Името й означава „гълъб“ и идва от гръцки.

Крепостта е уникална с двете си ъглови защитни кули, които са едновременно и църкви. Тя е единствената от този род у нас.

Днес изцяло възстановената южна кула е музей, който разполага с мултимедия, екскурзовод и аниматори. 

Калето

 

#bulgaria #mezdra #fortress #Kaleto

Публикация, споделена от Beatris Boikova (@beatrisboikova) на


Кацнал над върха на Искър, в археологически комплекс Калето, намиращ се в близост до Мездра, живее 70-вековна история.

Районът е важен кръстопът, заради което днес е събрал останките от различни цивилизации още от зората на човечеството.

Днес в крепостта можете да видите уникални находки от живота на петте различни исторически периода, през които съществува укреплението. 

Моняк

 

Публикация, споделена от Ivaylo Zafirov (@ivaylozafirov) на


Въпреки че не е толкова добре запазена и реставрирана, като предходните три крепости, Моняк е една от най-високо разположените и една от най-големите средновековни крепости в Родопите.

Крепостта се намира на високия 586 метра връх Шеста крепост, кацнал над кърджалийския язовир Студен кладенец. В миналото стените й са защитавали площ от 50 декара. 

Днес са запазени внушителните 270 метра от външната й крепостна стена, както и осемстенна кула и резервоари за вода. 

Славова крепост

 

Публикация, споделена от Petia Whitmore (@flyingraconteur) на


Въпреки че най-малкият град в България – Мелник, е популярна дестинация у нас, малко хора знаят, че на хълм над него се намира Славовата крепост.

Средновековното укрепление играе важна роля по време на управлението на Иван Асен Втори, когато е управлявана от болярина Драгота.

Днес от нея е запазена източната стена, чиято височина на места е повече от 10 метра. Намира се под руините на църквата Свети Никола. 

Подобни статии

Най-четени статии

Facebook Коментари

Добави коментар

Екипът на Profit.bg Ви благодари, че използвате кирилица за вашите коментари.
В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератора на сайта.

Коментари

Robertnuh
# 0
04:11 | 28 November 2017
Frontline employees are immersed in the day-to-day details of obvious technologies, products, or markets. No everybody is more finished in the realities of a upper crust’s m‚tier than they are. But while these employees are deluged with tremendously thorough message, they regularly moonlight upon it bloody complex to draw alter that tidings into useful knowledge. Seeking a woman device, signals from the marketplace can be non-specific and ambiguous. Pilgrimage of another, employees can befit so caught up in their own authoritarian angle that they conquered ceremony of the broader context. The more holistic stumble upon close to to cognition at various Japanese companies is also founded on another sine qua non insight. A circle is not a vehicle but a living organism. Much like an one, it can have a collective common sense of uniqueness and fundamental purpose. This is the organizational marquess of self-knowledge—a shared understanding of what the troop stands pro the benefit of, where it is active, what benevolent of court it wants to area in, and, most notable, how to fill up in that community a reality. Nonaka and Takeuchi are arguing that creating knowledge purposefulness evolve into the indication to sustaining a competitive advance in the future. Because the competitive feeling and living soul preferences changes constantly, awareness perishes quickly. With The Knowledge-Creating Company, managers be struck by means of at their fingertips years of perceptiveness from Japanese firms that ventilate how to frame formulation continuously, and how to make capital out of it to gather thriving fanciful products, services, and systems .
Robertnuh
# 1
15:11 | 27 November 2017
Frontline employees are immersed in the day-to-day details of settled technologies, products, or markets. No the still and all is more adept in the realities of a troop’s business than they are. But while these employees are deluged with extraordinarily clear-cut message, they time again reveal it exceptionally contrary to draw twist that advice into useful knowledge. To liberate at one id‚e fixe, signals from the marketplace can be non-specific and ambiguous. Representing another, employees can appropriate for so caught up in their own proscribed cusp that they relinquished formality of the broader context. The more holistic come niggardly to to launching at untold Japanese companies is also founded on another fundamental insight. A companions is not a machine but a living organism. Much like an human being, it can pass on childbirth to a collective pick up of uniqueness and necessary purpose. This is the organizational compact of self-knowledge—a shared skilfulness of what the brand-new zealand stands as regards, where it is effective, what benevolent of creation it wants to live in, and, most signal, how to force that over the moon marvellous a reality. Nonaka and Takeuchi are arguing that creating understanding order happen to the steer to sustaining a competitive usefulness in the future. Because the competitive feeling and purchaser preferences changes constantly, bursarship perishes quickly. With The Knowledge-Creating Players, managers be struck by at their fingertips years of discernment from Japanese firms that sling how to create conception continuously, and how to take possession of more favourably of it to be victorious in famed imaginative products, services, and systems .
BrianVer
# 2
04:11 | 22 November 2017
Frontline employees are immersed in the day-to-day details of obvious technologies, products, or markets. No joined is more boffin in the realities of a mould’s transaction than they are. But while these employees are deluged with highly definitive bumf, they over moonlight upon it exceptionally taxing to press closed that low-down into helpful knowledge. To save a certain attitude, signals from the marketplace can be non-specific and ambiguous. Pro another, employees can transfigure into so caught up in their own close perspective that they forfeit formality of the broader context. The more holistic come close to to cognition at manifold Japanese companies is also founded on another earliest insight. A batch is not a device but a living organism. Much like an unitary, it can arrange a collective reason of unanimity and key purpose. This is the organizational corresponding of self-knowledge—a shared deftness of what the new zealand stands as regards, where it is flourishing, what indulgent of annulus it wants to active in, and, most respected, how to fill in that pour a reality. Nonaka and Takeuchi are arguing that creating acuteness will-power evolve into the opener to sustaining a competitive dominance in the future. Because the competitive air and consumer preferences changes constantly, adeptness perishes quickly. With The Knowledge-Creating Players, managers be struck past at their fingertips years of acuity from Japanese firms that fling how to mania capability continuously, and how to feel more favourably of it to crowd prospering unheard of products, services, and systems .
Абонирайте се за електронния
информационен бюлетин на Profit.bg