Малко са нещата, които са по-вълнуващи от постъпването на мечтана работна позиция. Също толкова малко са и нещата, които могат да ви секнат дъха - когато първият ви ден на новото място се окаже моментът, в който разбирате, че сте най-неопитният колега в офиса.

Преди да изпаднете в паника, не забравяйте, че вие сте тук, тъй като сте квалифициран. Не се чувствайте като аутсайдер.

След като изяснихме това, да пристъпим към няколко прости стъпки, които ще ви помогнат да накарате околните да забравят, че сте "заек".

1. Изпълнявайте поетите задачи преди крайния срок

Когато става дума да доказване на умения на работното място, няма да сгрешите, ако винаги приключвате задачите по-рано. Това допълнително време, което ви остава, означава, че "вие сте тук, готови сте за работа". Освен това винаги можете да изиграете картите си така, сякаш имате още какво да довършите по задачата.

Затова отидете в офиса 10 минути по-рано от уговореното и останете 10 минути повече в края на работния ден, за да можете да планирате началото на следващия ден. Появявайте се на работна среща по-рано и използвайте времето, за да изберете по-удобен стол и да прегледате бележките си.

Наред с това се стремете да приключвате поставените задачи поне ден по-рано. Така, ако се наложат промени, няма да ви трябва допълнително време и то след окончателния срок за изпълнение.

2. Задавайте точните въпроси в точното време

Мениджърът и колегите са наясно, че няма как да знаете всичко, щом това е първият ви ден в офиса. Затова със сигурност ви окуражават да задавате въпроси.

Когато задавате въпроси и попълвате знанията си с информация за всичко, случващо се във фирмата, вие давате сигнал, че сте проактивни и желаете да бъдете максимално полезни. Така ще се учите по-бързо и ще губите по-малко време в излишни дейности. Слушайте активно!

Въпросът "Защо?" е изключително важен. Когато го задавате, вие се интересувате от целия процес, независимо какъв е той. Не просто от отделна негова част.

3. Питайте точния човек

Когато търсите отговор на въпрос, опитайте се да стигнете до човека, който може да ви го даде. Така ще можете да бъдете в контакт с мениджъра по отношение на информация, която е важна.

Винаги си задавайте въпроса - кой ще ви даде адекватен отговор. Дали колегите ви разбират наистина проекта или трябва да се свържете с друг отдел във фирмата?

Ако човекът, който искате да попитате въпрос, изглежда зает, задавайте кратки въпроси.

4. Бъдете отворени за действие (поне в началото)

Още сега ще ви кажем, че не е необходимо да бъдете на линия в 2:00 часа през нощта, за да отговорите на имейл на клиент или на мениджъра. Преумората още през първия месец от постъпването на нова работа е лоша идея.

Въпреки това едно е логично да очаквате: първите няколко седмици ще бъдат по-трудни. Дълги часове работа и освен това затрупване с важна основна информация. От друга страна, стремейки се да се учите бързо, вие ще покажете на шефа, че сте човек, на който може да се довери.

5. Не припомняйте на хората на каква възраст сте или колко малко опит имате

След положените усилия през първите няколко седмици, ще е много неприятно, ако си позволите да направите шега с възрастта си или пък с отсъствието на знания. Например, да кажете, че все още не знаете как да работите с таблизи в Excel.

Такива коментари рядко карат околните да се разсмеят.

Вместо да се шегувате с това, което не умеете, споделете с околните какво сте научили наскоро за работата, компанията и дори за индустрията.

Не подчертавайте дебело това, което не умеете или просто не ви се удава. Вместо това покажете, че сте готови да учите.

Просто защото не сте опитни, това не означава, че не можете да направите добро впечатление!