Едва 7% от европейците ползват финансови услуги от друга страна членка на Европейския съюз. Това става ясно от данните на Европейската комисия, която представи плана си за действие по премахването на националните бариери с цел единен пазар на финансови услуги.

Според ЕК, единен пазар на финансови услуги ще гарантира по-високо ниво на конкуренцията в ЕС, което ще даде повече избор на потребителите на по-добри цени. Целта е гражданите на ЕС да могат да се възползват от услуги, като банкови сметки, автомобилни застраховки и парични трансфери, без да има значение в коя страна членка се намират.

С други думи, това ще дава възможност на българските граждани да слагат парите си на депозит или да теглят кредит от всички банки, намиращи се в рамките на ЕС. От гледна точка на бизнеса, това ще доведе до по-широк пазар за услугите им, тъй като ще имат достъп до всички граждани на Общността.

Планът за действие включва повишаване на доверието на потребителите, когато купуват финансова услуга от друга страна в ЕС и редуциране на местните регулации, които пречат на бизнеса да се разширява извън граници на страната, в която развива дейност. Освен това ЕК ще подкрепя иновации в сферата на дигиталните технологии, които биха могли да помогнат в преодоляването на националните граници на финансовите услуги.

От ЕК очакват становищата на заинтересуваните лица - включително потребители и потребителски организации и национални регулатори, как точно да бъде реализирана тази възможност. Консултациите ще продължат три месеца и след това, на база на получените препоръки, в Брюксел ще изготвят и конкретните стъпки за постигане на единен пазар на финансовите услуги.

В центъра на предложението ще бъдат новите технологии, тъй като тяхното бързо развитие крие нови възможности за потребителите и доставчиците на услугите.