Представете си, че трябва да работите върху усъвършенстването на едно умение през 2017 г. Щом го подобрите, ще повишите стойността си с 50%. Това умение е говорене пред публика.

Инвестирането в усъвършенстването на комуникативните умения ще ви се отплати през кариерата ви оттук насетне. Не мислете, че това е наше лично наблюдение. Послушайте Уорън Бъфет. Този съвет той дава на студенти в Колумбийския университет още пред 2009 г.

Точно сега бих платил 100 000 долара за 10% от бъдещите ви печалби, затова, ако се интересувате от офертата, потърсете ме след часа – тези думи на Бъфет провокират смях. Той обаче е напълно сериозен.

Сега можете да повишите своята стойност с 50%, само като овладеете комуникативното изкуство, наречено говорене пред публика. Ако това е вашият случай, нека се срещнем след часа и ще ви платя 150 000 долара, продължава Бъфет.

Върху какво акцентира прословутият бизнесмен? Говоренето пред публика е единственото умение, което е достатъчно да тласне кариерата на всеки един човек напред.

Може би си мислите... „Това е страхотно, но аз се страхувам да говоря пред публика“. Няма нищо лошо. Бъфет също се е страхувал.

Преодоляване на страха

Като млад фондов съветник Бъфет се записва на курс по говорене пред публика, за да превъзмогне страха си. Слабо известен факт е, че той се отказва от курса още при първия си опит. Твърде изплашен е, когато бива помолен да говори пред хората от курса. Следващият път Бъфет събира смелост. Днес той сам води лекции в собствения си офис.

Според TED куратора Крис Андерсън, говоренето пред публика е по-важно от всякога. В своята книга TED Talks той пише: Като лидер или като адвокат, говоренето пред публика е ключът към отключването на емпатията, провокирането на вълнение, споделянето на знание и промотирането на споделена мечта".

Овладяване на умението

Андерсън определя способността да завладяваш аудиторията с думите „презентационна грамотност“. Това е суперсила, с помощта на която можете да споделяте идеи, да продавате продукти и да реализирате мечтите си.

Добрата новина е, че Андерсън вярва, че това умение може да се преподаде.

Благодарение на съвременните технологии, всеки един човек, който има компютър, телефон или мобилно устройство, може да се докосне до стотици видеа и лекции, посветени на темата.

Той препоръчва на собствениците на малък бизнес и предприемачи да започнат с видеа в YouTube. Гледайте материалите на Стив Джобс. Той е един от най-страхотните презентатори.

Почти всяка една публична презентация на Джобс е достъпна в интернет. Интересна е речта му по време на представянето на първия iPhone. Обърнете внимание на:

  • Простите и обвързващи слайдове, които Джобс използва, за да предаде своето послание.
  • Наблюдавайте как поднася презентация, без да се виждат бележките му.
  • След това забележете забавлението, с което Стив заразява публиката.
  • Забелязвате ли хитрия начин, по който е структурирал съдържанието? Той заблуждава публиката, че представя три нови продукта. Тя е изненадана, че Джобс й предлага всичките три продукта, докато всъщност става дума за един – новия iPhone
  • Стив Джобс ни припомня, че съвременната публика не иска просто да седи комфортно и да наблюдава скучна презентация. Тя иска привлекателни слайдове. Тя иска да бъде информирана и вдъхновена, просветена и забавлявана. Всичко това трябва да се случи в една презентация.

    Да, уменията могат да се преподават. Стив Джобс е тренирал своето умение да говори пред публика.