Бивша звезда на Ювентус и Челси управлява краудфъндинг платформа

7392
Бивша звезда на Ювентус и Челси управлява краудфъндинг платформа

© Instagram

Бившата футболна звезда Джанлука Виали търси финансиране в подкрепа на краудфъндинг проект, който помага на по-малките спортни отбори да набират инвестиции директно от феновете си.

Нападателят на Челси и Ювентус от близкото минало е един от основателите на платформата Tifosy. Чрез нея феновете на по-малки спортни отбори могат да участват във финансирането на любимия си клуб в замяна на акции, мини-облигации или директно да правят дарения получавайки конкретни подаръци или награди, пише Financial Times.

През тази седмица, от Tifosy обявиха старта на кампания за набиране на 1 млн. английски лири от инвеститори за да захранят международния си растеж. Платформата вече се оценява на 10 млн. паунда. “Разглеждаме два основни проблема в спорта, особено във футбола – финансирането и дистанцията между клубовете и феновете”, коментира Джанлука Виали пред финансовото издание.

Виали е съосновател на Tifosy съвместно с Фаусто Занетон, бивш инвестиционен банкер с опит в Goldman Sachs и Morgan Stanley. Двамата посочват, че техният проект е единствената „напълно легална спортна краудфъндинг платформа”, след като получи одобрение за инвестиции от британския финансов регулатор през миналата година.

Групата зад Tifosy вече пусна първите в света футболни мини-облигации – ценни книжа, които се предлагат директно на футболните запалянковци, без да могат да бъдат препродавани. Този модел вече помогна на клуба от третото ниво на английския футбол Стивънидж (Stevenage FC) да набере 600 хил. паунда през миналия месец за построяването на нова трибуна на стадиона си.

По данни на Tifosy, платформата е помогнала за набирането на около 1 млн. паунда от страна на футболни клубове, откакто е стартирала дейност през 2015 година. Сред клубовете възползвали се от краудфъндинг опцията са Фулъм и Ковънтри, както и няколко клуба от второто ниво на италианския футбол. Бърза проверка на сайта на Tifosy, показва, че засега през платформата са минали общо 22 кампании за набиране на средства, обединили общо 13 917 дарители или инвеститори, както предпочитате, които са вложили общо 2.245 млн. паунда.  

В последните години, спортните организации търсят нови начини за набиране на инвестиции, на фона на нежеланието на банките да заемат големи средства и липсата на воля от страна на собствениците, които не обичат да дават част от акциите си на външни инвеститори.

През миналата година, Harlequins, ръгби клуб, набра 15 млн. паунда използвайки мини-облигации, следвайки примера на конкурентния си отбор Wasps, който пък успя да си осигури 35 млн. паунда емитирайки облигации на лондонската фондова борса през 2015 година.

Кевин Дюрант бележи и извън баскетболното игрищеЗвездата на Голдън Стейт Уориърс говори за детството си, за най-доброто финансово решение, което е вземал и за това защо няма такова нещо като сигурна инвестиция

„Футболът е голяма пирамида”, казва Занетон. „Имаме 20-25 клуба, които оформят големия бизнес и биха могли да са част от борсов индекс. Другите обаче са малки или средни предприятия. Как се финансират тези компании, при положение, че нямат винаги достъп до институционални инвестиции. Поради това те трябва да бъдат доста по-креативни, отколкото да разчитат на парите на собствениците си”, казва бившият инвестиционен банкер.

Бизнес моделът на Tifosy разчита на такса в размер от 5 до 7% върху сумите набирани чрез нейната платформа. Компанията на Джанлука Виали, която всъщност е неправителствена организация, не разпределяща печалба, гледа напред в бъдещето. Целта е през 2019 година, Tifosy да убедят големите отбори от първото ниво на английския футбол да стартират подобни краудфъндинг кампании.

Подобни платформи обаче често биват подлагани на критики, тъй като те привличат неопитни инвеститори, които често не са запознати с рисковете от една такава публична инвестиция.

Виали обаче посочва, че феновете, които инвестират, имат мотивация далеч отвъд търговските цели на клубовете.

„Клубовете наричат спонсорите си „партньори””, казва Виали. „Спонсорите вкарват пари в клуба, като очакват възвращаемост за техния бранд, а не го правят поради страстта си към въпросния клуб. Вземете сега хората със страст, феновете, които са наричани от клубовете „клиенти”. Това трябва да се промени. Феновете трябва да се превърнат в партньори”, добавя бившият футболист. 

Подобни статии

Най-четени статии

Facebook Коментари

Добави коментар

Екипът на Profit.bg Ви благодари, че използвате кирилица за вашите коментари.
В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератора на сайта.

Абонирайте се за електронния
информационен бюлетин на Profit.bg