Доналд Тръмп обяви, че „отменя” търговската сделката на предшественика си Обама с Куба, въпреки, че тя е изгодна за редица бизнеси.

Много американски фирми приветстваха разкриването на нов пазар само на 100 мили от брега на САЩ. Сега обаче Тръмп иска затягане на туристическата забрана и отмяна на търговските взаимоотношения с компании собственост на военни или разузнавателни служби.

Тези мерки биха ударили компаниите за превоз и строителните фирми, които точно започнаха да изграждат присъствие в Куба. По този повод много от тях изразиха позицията си по въпроса.

В края на миналата седмица Търговската камара на САЩ порица промените.

„Американският частен сектор може да бъде позитивна сила за промяна, която всички ние искаме да видим в Куба”, посочва в изявление Майрън Брилиант, ръководител международни отношения в организацията. „За съжаление, настоящите ходове, всъщност лимитираха възможността за позитивни промени на острова и рискуват нарастване на възможностите за други страни, които може и да не споделят американските интереси за свободна и демократична Куба”, се посочва в изявлението.

Американският държавен секретар Рекс Тилърсън посочи, че липсата на действия относно човешките права в Куба са главната причина за отмяна на търговското споразумение.

Компанията за производство на тежкотоварна и строителна техника Caterpillar, която дълго лобираше за сваляне на търговското ембарго с Куба, също изрази позиция за хода на Тръмп. Компанията работи на кубинския пазар откакто кабинетът на Обама възстанови дипломатическите взаимоотношения с островната страна през 2014 година.

„Caterpillar вярва, че ангажирането с Куба продължава да представлява сериозна възможност, не само за американския бизнес, но и като мощен инструмент за промяна”, посочват от фирмата в изявление. „Ще продължим да работим със законотворците по най-доброят начин за да постигнем тези цели”, добавят от производителя, пише CNN.

Много компании от сферата на настаняването, вече са удвоили усилията си за проникване на кубинския пазар. Последните решения на Тръмп обаче поставят прът в колелата им.

От компанията за краткосрочни наеми Airbnb заявиха, че планират разговори с администрацията на Тръмп и Конгреса през идната седмица. Стартъпът посочва, че от април 2015 г. досега е помогнал за настаняването на 560 хил. гости на острова.

„Пътуването от САЩ до Куба е важен начин да насърчим дипломацията от човек на човек”, посочват от Airbnb в изявление. „Докато преглеждаме какво може да значи тази политика за този вид пътувания, оценяваме, че мерките изглежда ще ни позволят да продължим да подкрепяме Airbnb домакините в Куба, които са приели пътници от целия свят”, казват от компанията.

От оператора на хотели Marriott също посочват, че вече са инвестирали значителни средства за да засилят присъствието си в Куба чрез откриването на нов хотел и предстоящото отваряне на друг такъв. Според компанията, увеличеният пътникопот между Куба и САЩ служи за укрепване на развиващите се двустранни взаимоотношения.

Превозвачът American Airlines предупреждават клиентите си, планиращи визита на Куба, да следят решенията на САЩ засягащи островната страна.

„Като глобална авиокомпания, American е решена да продължи да оперира в Куба”, казват от компанията. „Преглеждаме нарежданията за да разберем всяко потенциално въздействие върху нашите клиенти и операциите ни”, посочват от авиокомпанията. Превозвачът има 10 полета на ден от САЩ до Куба, по данни на Official Airline Guide.