Списанието цитира популярната шега, според която българските туристически агенции примамвали европейски туристи с фразата „Елате в България, вашата кола е вече тук!“

Шегата обаче е вярна, казват от списанието – пътищата на страната са пълни със стари италиански, немски и холандски коли. По улиците на София тези европейски „ветерани“ се движат редом със стари, „антични“ съветски автомобили. Властите в града се оплакват, че старите коли и камиони замърсяват въздуха в столицата и възнамеряват да вземат мерки срещу това.

Напливът на западни автомобили се е увеличил след приемането на страната в ЕС. За първите три месеца на 2007 са внесени 15,037 нови коли и повече от 60,000 стари, което е почти два пъти повече от миналата година.

От Асоциацията на вносителите на автомобили предвиждат вносът да скочи до 320,000 коли през следващата година.

Изданието посочва, че като една от най-бедните страни в Еврозоната, с брутен вътрешен продукт на глава от населението, равен на около една трета от този на държавите от ЕС, по-голямата част от населението не може да си позволи да си купи нова кола.

Според статистика на ЕС средната възраст на автомобилите в България е 14 години, докато в повечето страни в Европа тя е 8 години. Други европейски държави с голям брой „стари“ коли по улиците си са Чехия, Словакия, Унгария и Полша.

Повечето автомобили, които се внасят са от Италия, тъй като те са по-евтини от немските и австрийските марки.

Списанието съобщава, че областната управа в София е имала намерение да спре от движение колите, които нямат катализатор, но ако решението се приеме, то ще засегне около половината автомобили в столицата.

И в Румъния има подобен проблем. Тази година румънското правителство налага регистрационна такса за коли на старо, внесени в страната. Целта е да се ограничи броят на стари превозни средства.

Български марки коли няма, но изданието припомня опитите в тази насока. През 60-те години съвместно предприятие на български и френски производители са произвеждали автомобилите Bulgarrenault и Bulgaralpine, по-късно е започнало и производството на марката Пирин – Фиат, но след около десетина години проектите са преустановени.

На 5-и май в Сливен бе обявен победителят от конкурса за конструирането на кола, която да струва не повече от 8,000 евро, спонсориран от Daimler-Chrysler и Samsung. Побеждава проектът на трима студенти от Софийския технически университет – Володя Димитров, Даниел Чавдаров и Иван Иванов. Техният автомобил се нарича Universe и има двигател на Daimler's Smart и елктронни части от Samsung.

От немския гигант обаче засега не възнамеряват да започнат серийно производство на модела.

В страната расте и броят на продажбите на нови коли. През 2006 г. са били продадени 42,625 нови автомобила, докато през 2005 г. те са били 33,434 броя.

Сравнено с други европейски страни обаче цифрите не са чак толкова големи - в Словения, чието население е четири пъти по-малко от това на България, миналата година са продадени 60,026, нови автомобила, а в Унгария, където населението е малко по-голямо от нашето са продадени 193,462 нови коли. Дори Люксембург изпреварва страната ни по брой продадени автомобили, завършва изданието.