Напълно логично е, че щастливите потребители на дадена компания оказват въздействие и върху резултатите на компанията и правят щастливи и нейните акционери.

Взаимовръзката между щастието на потребители и акционери обаче е по-силна, отколкото повечето инвеститори могат да предположат, като някои специалисти препоръчват дори първо да се изследва възприятието на продуктите на дадена компания, преди да се инвестира в нея, сочи публикация на msn.com.

Проучване на Стивън Рос от University of Michiganна сочи, че портфейл, съставен от компании на най-доволните потребители от продуктите на дадена компания, е регистрирал доходност за своя държател в размер на 75% за периода между 2000-та и 2004-та година, на фона на ръста от едва 19% на широкия индекс Standard & Poor's 500.

Същото изследване сочи, че подобен портфейл е бил с доходност от 40% за периода между 1997 г. и 2003 г., или три пъти повече от повишението на S&P 500 за същия период.

И при двете проучвания е изведен извода, че портфейлите от акциите на "щастливите потребители" са били по-слабо волатилни от пазара като цяло.

В продължение на година са били проведени 65 000 интервюта по телефона за определяне компаниите с най-добро възприятие от потребителите.

Една от най-очевидните причини за силната корелация между доволните клиенти и такива акционери е лоялността към дадената компания от нейните потребители. Доволните потребители споделят своето отношение с други хора и правят услуга на компанията.

В същото време лоялните на дадена компания клиенти са по-устойчиви и на ценови шокове и особено при поскъпването на продуктите на любимата им компания. Тяхното поведение генерира значително по-големи парични потоци, като прави последните по-лесно предсказуеми, сочи още изследването.

Компаниите с положително възприятие от своите акционери също така значително по-лесно налагат новите си продукти на пазара. Това е напълно нормално, като лоялните й потребители, доволни от старите продукти на компанията, с радост биха пробвали и новите такива.

Една от компаниите с доволни клиенти е щатската компания Apple, която не случайно се радва на изключителния успех на своите музикални плеъри. В същото време при компанията се наблюдава и положителен ефект на "ехото", като доволните от плеърите потребители си купуват компютри Mac.

Акциите на компанията се търгуват на нива близки до най-високата им за последната една година стойности, като за посочения период са отбелязали ръст от значителните 86.8%, на фона на повишението на S&P 500 от 20.5%.