Европейската комисия търси начин за внедряване на повече социална защита и права за работниците от така наречената „гиг икономика”, или с други думи хората с неофициална заетост.

ЕК обмисля начини да прокара пълна социална защита за работниците, трудещи се на краткосрочни договори, почасово или на гъвкаво работно време, сочи официален документ на комисията, предава Reuters.

Ходът се предприема, след като компании, като Uber и Deliveroo, набират скорост в рамките на Европейския съюз, създавайки нов тип заетост, често излизаща извън съществуващата правна рамка.

Повечето работници в ЕС са на трудов договор на пълен работен ден, но в последните години нараства броят на служителите, особено млади хора, с извънредно гъвкаво работно време, нерегулярно заплащане и ниска социална защита.

Смята се, че този вид заетост заема дял от 1/3 от работните позиции в Общността към края на 2015 г., посочват от ЕК.

Повечето от тези работници са принудени да полагат труд по този начин поради липса на други алтернативи, пише в документа.

Нестандартните работници имат по-ниско ниво на социална и здравна сигурност, като някои договори - например тези, базирани на ваучери, внасят дори още по-голямо притеснение, посочват от ЕК.

Плановете на ЕК навярно ще увеличат разходите за компании като Uber, която вече среща сериозни правни спънки в ЕС. Последният пример за това е отнетият лиценз на американския стартъп от властите в Лондон.

ЕК предлага този вид работници да получават подробна информация относно условията на техните работодатели, както и обяснение защо не са назначени на постоянен трудов договор след години работа на същата позиция.

Работниците в тази сфера също така ще получат гарантирани минимални часове за работа след определен период присъствие в компанията, посочват от ЕК.

Плановете на ЕК обаче засега изглеждат като врата в полето, тъй като няма да обхващат самонаетите работници. Това би създало вратичка в закона, която успешно би могла да се използва от компании, като Uber и Deliveroo.

Реално Uber вече използва този похват, като посочва, че шофьорите, с които работи, са самонаети лица, което провокира властите в Лондон да погледнат върху тази категоризация малко по-подробно.

В документа на ЕК се засягат и други нестандартни работни позиции, като платените стажове и временни работни позиции.

За да намали злоупотребите с тези договори, Брюксел иска да въведе максимален период на платените стажове.

ЕК първоначално ще дискутира плановете си с работодатели и синдикати, след което ще пристъпи към предложения за законови промени.