Автомобилният концерн Ford измества производството на модела Focus от САЩ в Китай. Много от тези коли след това ще се доставят обратно, за да бъдат реализирани на американския пазар. Това се случва въпреки доктрината на Доналд Тръмп „Америка на първо място”, но според медиите в САЩ големият губещ от хода на Ford е не друг, а Мексико.

Преди време автомобилният производител бе обявил планове за преместване на мощностите, стоящи зад модела Focus от Уейн, Мичиган в Мексико. Причината за преместването се крие в желанието на компанията да приспособи завода си в Уейн за сглобяване на по-доходоносни модели, което означава, че 3 600-те служители ще запазят работата си.

Ford ще започне да произвежда своя нов малък пикап Ranger през 2018 година, след приключване на дейностите по преместване на Focus в Китай. След още 2 години, през 2020 година, компанията ще стартира и производство на модела Bronco в завода си в Мичиган.

Паралелно с всичко това Ford ще инвестира 900 млн. долара в завода си за камиони в Кентъки, където ще се сглобяват новите версии на Ford Expedition и Lincoln Navigator. Вложението ще запази 1000 работни места в завода, съобщават от компанията, предава CNN.

По време на кампанията преди президентските избори в САЩ, решението на Ford да премести дивизията си за малки автомобили в Мексико бе яростно критикувано от Тръмп. Той многократно атакува компанията за изтичането на работни места от САЩ, като дори хиперболизира на едро, обвинявайки Ford, че планират изнасяне на всички свои заводи в Мексико.

Така през януари тази година Ford обявиха, че преустановят плановете си за нова мощност в Мексико. Това бе прието за победа от Тръмп, въпреки че компанията заяви, че ще продължи да произвежда Focus в съседната на САЩ страна в така или иначе съществуващия си завод там.

„Решението на Ford показва колко гъвкави са интернационалните компании по отношение на географията”, посочва по темата Уилбър Рос, милиардер и търговски секретар на САЩ. „Вярвам, че докато политиката на президента Тръмп е налице, повече компании ще започнат да позиционират мощностите си в САЩ”, добавя Рос.

Сред другите причини за преместването на завода на Focus е слабото търсене от страна на американците на малки автомобили, както и нарастващата важност на китайския пазар, който се установи като най-големия автомобилен пазар в света към днешна дата. Продажбите на модела Focus в САЩ намаляват с 20% през тази година.

Не на последно място (а може би на първо – бел. ред), Китай е евтина дестинация за произвеждане на автомобили. Според изчисления на Ford, преместването в Китай ще спести 500 млн. долара годишно спрямо предходните планове за изнасяне в Мексико. А колко ще спести преместването спрямо цената на производство в рамките на САЩ? Подобни изчисления липсват.

„Производството в Китай за американския пазар ще става нещо все по-обичайно”, коментира Мишел Кребс, главен анализатор в AutoTrader. „Пазарът на малки коли записва спад повече от всеки друг. Ford се нуждаят от намирането на евтин начин за производството им”, добавя анализаторът.

Ford са под натиск за съкращаване на разходите, тъй като компанията се нуждае от свободни средства, които да инвестира в плановете си за електрически автомобили и автономни превозни средства. Компанията вече обяви, че се цели в намаляване на годишните разходи с 3 млрд. долара, като за целта ще съкрати 1400 служители, подменяйки и изпълнителния си директор.

Понастоящем Ford сглобяват Focus в две различни мощности в Китай. Досега само два други модела се произвеждаха в Китай за американския пазар – Buick Envision и Volvo s60 Inscription. Нито една от тези коли обаче досега не е сглобявана в САЩ. Envision се произвежда единствено в Китай, където е най-големият пазар на General Motors, докато Volvo дори няма завод в САЩ. Концернът бе собственост на Ford преди време, докато сега е притежаван от китайска компания.