Проектът за футуристичен повдигнат автобус, който бе посочен за решение на проблема с трафика по китайските пътища, бе прекратен след разследване от страна на властите по подозрения в нелегално набиране на средства.

Смята се, че проектът е използван като примамка за продажба на финансови продукти, пише Financial Times.

Автобусът, познат като batie, се превърна в интернет сензация през миналата година, след като бе посочен за иновативно решение на проблемите с трафика.

Още тогава обаче се появиха редица съмнения относно проекта, тъй като повдигнатият автобус позволява автомобили да преминават под него, но не е достатъчно високо проектиран, така че това да правят и камиони.

Според китайските медии, благодарение на това, че автобусът се радва на силен интерес, изпълнителният директор на компанията Transit Elevated Bus Бай Жиминг е привличал инвеститори, които да купуват финансови продукти, продавани чрез платформи за набиране на средства.

Китайските власти обявиха, че са започнали разследване за нелегално събиране на финансиране чрез Huaying Kailai – онлайн финансова платформа, основана от Бай.

Платформата е набрала еквивалента на 19 млн. долара към края на 2016 г., като е начислявала 12% годишна лихва за разработката на автобуса, пишат китайските медии.

Бай е един от 32-ата задържани души в рамките на миналата седмица, по информация на полицията в Пекин.

Прекратяването на проекта за повдигнат автобус дойде, след като китайските власти полагат усилия да спрат употребата на сенчести банкови схеми, използвани за придобивания в чужбина.

През миналия месец, ръководителят на застрахователят Anbang бе задържан след като регулаторите в страната го обвиниха за системно пренебрегване на риска чрез схеми за финансиране с високи лихви.

Колапсът на китайските схеми за набиране на инвестиции с високи лихви през 2015 г., включващ платформата за peer-to-peer кредитиране Ezubao, изкара редица инвеститори на протести по улиците.

Прототипът на повдигнатия автобус – електрическо превозно средство с дължина 22 метра, ширина 7.8 метра и височина 4.8 метра, който обещаваше да превозва до 300 пътници, се радваше на правителствена подкрепа.

Той трябваше да бъде тестван в Бейдайе – морски курорт, където китайските лидери и пенсионираните членове на комунистическата партия почиват всяко лято.

Властите на града Кингхуангдао, към който влиза и Бейдайе, подписаха меморандум за разбирателство с компанията, според който в проекта щяха да бъдат инвестирани 1.5 млрд. долара.

Бай Жиминг закупи търговската марка batieот изобретателя на автобуса, като смяташе да сключи публично-частно партньорство с местните власти, посочва самият той през миналата година.

Но както изглежда, основният му бизнес са били онлайн платформите за събиране на средства.