След приблизително два месеца светът ще бъде Олимпиада, но преди това всички погледи ще бъдат насочени към третото най-голямо спортно събитие в спортен мащаб, според някои - Европейското първенство по футбол, на което домакини тази година са Австрия и Швейцария.

Шампионатът започва днес и ще продължи до 29-и този месец по стадионите на Австрия и страната на точните часовници. Първенството се радва на огромен интерес и всички 1.05 млн. билети за мачовете по осемте стадиона в двете страни вече са разпродадени.

Събитие от подобен мащаб обаче се свърза не само с чисто спортните емоции, които носи на милионите почитатели на най-популярната игра, но и като генератор на огромен бизнес.

Като известни туристически дестинации, домакините са добре подготвени да посрещнат тълпи от футболни фенове и могат да разчитат на съществуващата инфраструктура. Австрия очаква допълнителни 1.1 милиона нощувки по време на първенството, докато в страната на шоколада разчитат на повече от 500 000 нощувки над рекордните 36.4 милиона, отчетени през миналата година.

Шампионатът ще създаде около 7 500 нови работни места в Швейцария, въпреки че повечето от тях ще бъдат временни. Стотици хиляди футболни фенове ще похарчат милиони швейцарски франкове за бира, братвурстове и нощувки по време на Евро 2008.

Положителният ефект от първенството обаче най-вероятно ще се окаже капка в океана за икономиката на Швейцария. Шампионатът би могъл да създаде допълнителна брутна добавена стойност от до 813 млн. долара, което е по-малко от 0.2% от възлизащия на 420 млрд. долара БВП на алпийската държава, показва проучване на правителството на страната. Световното първенство по футбол оказа малък ефект върху икономиката на Германия преди две години, въпреки че страната домакинства на четири пъти повече мачове, отколкото Швейцария ще приеме.

Някои сектори на икономиката обаче могат да получат допълнителен стимул. Търговците на дребно, особено в градовете, където ще се провеждат мачовете като Базел, Берн, Женева и Цюрих, се надяват на печалби от продажбите на всевъзможни артикули - от четки за зъби до плоски бутилки за алкохол и чанти с цветовете на отборите.

Представителките на най-древната професия също ще се облагодетелстват от футболния форум. Проституцията е легална и в двете държави домакини на първенството, но жриците на любовта трябва предварително да бъдат регистрирани от местните градски и здравни власти.

Големият отсъстващ на шампионата се казва Англия. Икономисти предупреждават, че британската икономика може пропусне приходи в размер на 2 млрд. паунда вследствие на неучастието на „трите лъва” на първенството, докато телевизионната компания ITV, която държи правата на шампионата за Острова, заедно с BBC, може да пропусне до 10 млн. паунда приходи от реклама. Компанията дори вече се отказа да предава финалния мач на първенството на живо и ще се задоволи само с репортаж след събитието.

Британските заложни къщи обаче са по-скоро радостни от пропуска на Англия да се класира на форума, тъй като повечето англичани имат склонност да залагат на националния си отбор и евентуалният му успех да нанесе катастрофални загуби на букмейкърите.

В останалите държави заложните къщи също потриват ръце в очакване на шампионата. Германия е оценявана с най-големи шансове да спечели Евро 2008, като залог от едно 1 евро най-често ще ви донесе между 4 и 5 евро в по-големите букмейкърски къщи, ако бундестимът спечели шампионата на стария континент. Испания, Италия, Франция и Португалия следват с най-големи шансове за спечелване на шампионата. Коефициентите за настоящия шампион Гърция са доста високи, което показва, че малко хора очакват южната ни съседка да повтори подвига отпреди четири години. Австрия е определяна като абсолютният аутсайдер на шампионата.

За съжаление, България пропуска пореден голям футболен форум, но това не прави първенството по-малко интересно. Контузии на ключови играчи от отбори фаворити дни преди старта на първенството също не намаляват интереса. Единственото, което ни остава, е да се настроим на футболна вълна и да проследим очертаващата се ожесточена конкуренция за спечелването на ценния трофей.