Холивуд отчита най-лошото си лято от две десетилетия насам, което поставя въпроса за бъдещето на киното като индустрия, притисната от възхода на стрийминг услугите.

Приходите от прожекции в Северна Америка през месец август - традиционно най-силния за индустрията, възлизат на 625.1 млн. долара. Това е с цели 35% по-слабо постижение спрямо същия месец на предходната 2016 г., по данни на ComScore, цитирани от Financial Times.

В ключовия период за американския пазар, започващ от първия петък на месец май до националния празник в страната Лейбър дей, приходите от прожекции падат с 16% на годишна база.

Като основна причина за слабите резултати анализаторите посочват негативните оценки на филмите от страна на критиката и набиращите популярност стрийминг услуги, като тези на HBO, Netflix, Amazon и Hulu.

„Няма място за грешки сега, с оглед невероятното съдържание на другите платформи“, казва Пол Дергарабедиян, старши медиен анализатор в ComScore.

Все пак това лято се срещат и някои изключения от общото правило – лентите „Жената чудо“ (Wonder Woman) на Warner Bros и „Човекът паяк“ (Spider-Man) на Sony.

Семейните филми „Аз проклетникът 3“ ( Despicable Me 3) на Universal и последната серия от сагата „Карибски пирати“ (Pirates of the Caribbean) на Disney също отчитат сравнителни висок зрителски интерес.

Провалите обаче са доста повече от успехите през лятото, като например военният филм Dunkirk на Warner Bros. Лентата на Люк Бесон „Валериан и градът на хилядата планети“ (Valerian and the City of a Thousand Planets) пък изглежда като сериозен провал, тъй като продукцията е струвала 180 млн. долара, без разходите за маркетинг, а е генерирала едва 17 млн. долара в премиерната си седмица в САЩ.

Пазарът извън САЩ компенсира донякъде това, тъй като е донесъл на продуцентите 133 млн. долара, по данни на Internet Movie Database.

Друг кандидат за провал на сезона е поредната претоплена манджа в лицето на „Мумията“ (The Mummy) с Том Круз. Дали поради негативната оценка на критиката, дали поради репетативното повтаряне на няколко сюжета в Холивуд, зрителите наказаха филма с отсъствието си, което си пролича и от приходите, реализирани в премиерната седмица – 32 млн. долара.

За сравнение, продукцията струва 125 млн. долара, без да включваме разходите за маркетинг. Тук отново спасител се оказва пазарът извън САЩ, който е донесъл 450 млн. долара приходи.

Така излиза, че пазарите извън САЩ се явява спасител на продукции, които, меко казано, не блестят с оригиналност, а погледите на всички са вперени в Китай.

Китайският пазар отчиташе двуцифрени ръстове всяка година от 1999 г. насам, като се очакваше тази година да надмине по големина пазара в САЩ. Това обаче не се случи. Китайският пазар отчете ръст от 2.4%, което е едва забележим резултат спрямо гигантския от 49% на годишна база скок през 2015 г.

Тези данни ясно сочат, че производителите на филми засега не могат да загърбят традиционните си пазари за сметка на Китай. Слабите резултати това лято трябва да послужат като сигнал, че Холивуд бърка някъде.

„Ако филмите не грабват хората, то имаме проблем. Това лято ще отвори очите на студията и ще им даде възможност да се завърнат на правия път. Има знаци, че аудиторията има по-високи стандарти от това, което се предлага“, добавя Пол Дергарабедиян.