Технологиите могат да намерят широко приложение в България, като страната ни трябва да се обърне по-смело към иновациите в преследване на икономически растеж. Тази тема дискутираха експерти по време на панел „Бъдещето на технологиите” в рамките на форума „Шумът на парите”, проведен в София и организиран от Profit.bg.

Технологичните решения дават база за развитие на бизнеса в дадена страна. Това посочи по време на форума Иван Иванов, управляващ директор на LG Electronics България. По думите му, технологиите са един от методите за реализиране на висока добавена стойност, като добрата технологична инфраструктура отваря пазара за привличане на повече инвестиции. „Инвестициите се насочват там, където са технологиите, те следват технологиите. В момента там, където има изградена технологична инфраструктура (интернет, софтуер, връзки), компаниите идват”, каза Иванов. Специалистът подчерта, че българите са доста технологично настроен народ, поради което страната ни стои „перфектно на картата на света” в това отношение.

Сходна теза защити и Васил Караиванов, председател на Съвета на директорите на София тех парк. Според него технологиите могат да помогнат на България, не само да поддържа темпа на икономически растеж, но и да се справи с демографския проблем. Той даде за пример Израел, където бумът на технологичните компании, прави така, че все повече млади хора допринасят за доброто състояние на икономиката.

"За съжаление, интересът към технологичните решения е по-голям по света, компаниите у нас не са чак толкова технологично ориентирани. Технологията може да помага на бизнеса", коментира Цветан Алексиев, изпълнителен директор на софтуерната компания Сирма Груп Холдинг. По думите му, ако преди 25 години, светът не е бил готов за навлизането на изкуствен интелект, то сега положението е коренно различно и технологията вече намира приложение в почти всички сфери на живота. „През последните 20-30 години технологиите се развиват много бързо, като в наши дни ставаме свидетели на сливане на физическия, биологичния и дигиталния свят.”, посочи специалистът. Поради високата конкуренция обаче излизането на български компании в чужбина вече не е толкова лесно, колкото е било преди няколко години, обясни Алексиев. По думите му, в наши дни без инвестиция в маркетинг, трудно дадена компания може да изпъкне, дори и да има добър продукт.

Голямата конкуренция и наличието на много агресивни играчи на технологичния пазар прави навлизането на нови компании все по-трудно. „Ако не си смел, няма как да успееш”, посочи по време на форума Атанас Райков, генерален мениджър на Viber за Централна и Източна Европа. По думите му, в наши дни технологиите са в услуга на бизнеса, чрез свойствата си да спестяват разходи и да подобряват потребителското доверие. Към тези възможности трябва да погледна по смело и България. Според Райков, размерите и възможностите на страната ни по отношение на човешки капитал и свободни парични средства не с никак малко. Проблемът се явява в това, че трудно се намира в какво да бъдат инвестирани тези средства – проблем, който може да намери решението си чрез внедряването на все повече технологични решения в родната икономика. По думите на Райков, потребителите в България се отличават с висок интерес към технологиите, което превръща пазара ни в добро поле за развитие на иновации.

Това, че технологиите могат да бъдат успешно развивани у нас, бе потвърдено и от думите на Павел Езекиев, съосновател на Neveq. Той даде пример с няколко български компании, които вече са световни имена, като Telerik, която бе продадена за 262 млн. долара. „Telerik е абсолютен лидер в сектора, а цената, която бе платена за тях е доказателство за това”, каза Езекиев, като посочи, че сред успешните примери попадат и родните компании Chaos и Vayant. Според експерта, България трябва да прави повече за да създава условия за развитие на повече стартъпи у нас, а не саи да си поставяме етикета „най-бедната държава в ЕС”. „Ние сме разединени, в България няма доверие в държавата и това води до факта, че не се използват ресурсите й. И става така, че хората отиват в чужбина и правят име там, защото страната не им дава възможност“, добави Езекиев.

Спонсори на проявата през 2017 г. бяха Уникредит Булбанк, Алкомет, Адмирал Маркетс, Сирма Груп Холдинг, Amundi Asset Management, iuvo, Интернационал Хотел Казино & Тауър Суитс, Регус България, LG, Mastercard, Garitage Park и Американският университет в България.

Медийни партньори на Шумът на парите' 2017 бяха Novini.bg, Economic.bg, Broker.bg, списание Икономика, Kaldata.com, Offnews, SmartMoney.bg и Enterprise Europe Network.