Познатият на пътниците интериор на самолетите не винаги е бил такъв. Историята сочи, че производителите на самолети вървят от разкоша към максималната икономия. В Airbus неотдавна разказаха как планират да разположат 11 пътника на един ред.

Нека да проследим трансформацията на интериора на самолетите през годините.

20-те години на 20 в.

Оркестри и щори

По това време пътническите самолети летят рядко, но билетът за тях е бил доста скъп. Поради това авиокомпаниите са се стремили да направят такива салоните, че да предлагат максимално удобство.

Наричали самолетите „въздушни лимузини”.

Помещенията били малки, отляво и отдясно били разположени само по един стол. Той обаче бил удобен и от кожа.

Прозорчетата били с щори, а багажът се разполагал на открити лавици над главите на пътниците.

Още тогава пътниците са гледали филми по време на полетите.

30-те и 40-те години на 20 в.

Легла и дивани

Самолетите вече не са от дърво, а от метал. Това е свързано не само с аеродинамичността, но и с все по-продължителните полети, които свързват далечни точки на света – има райони, които са по-топли и по-влажни, а това вреди на дървото.

Промените позволяват салоните да бъдат разширени и да бъдат сложени още мебели. Клиентите на самолетите все още са богати хора. На борда обаче е доста шумно и мирише зле. Затова авиокомпаниите се стараели да отвлекат вниманието на ценните си пътници.

По това време летенето със самолет можело да отнеме дни. Разбира се, самолетите кацали за почивка на персонала.

Вече на борда били устроени места за сън, които изглеждали като купе във влак.

Самолетите превозвали максимум 20 души.

50-те и 60-те години на 20 в.

Картички и цигари

В САЩ този период се определя като „златен век” на пътническата авиация. Полетите все още са скъпо удоволствие, но интериорите на самолетите стават все по-съвременни.

Прозорчетата например добиват познатия днес вид. Почти всички столове гледат напред, така всеки един от пътниците има достатъчно място за краката. Вечерно време столовете се превръщат в легла, а стюардесите носят на пътниците одеала и възглавници.

За обяд се предлагала разкошна храна – лобстерите били напълно типична храна за полет със самолет.

На борда отсъствали радио и телевизия. Затова пътниците се занимавали с писане на писма.

Всеки един от тях получавал картичка с изображение на самолета и някакво ястие, което се предлага на борда.

70-те години на 20 в.

Простор и пиано

70-те стават исторически пик на комфорта на пътниците. В първите авиолайнери на Boeing се появява понятието „икономическа класа”, тя обаче изглеждала доста по-различно от съвременната. Помещението било широко, имало 3 реда от по 3-4 седалки. Те не били толкова тесни, колкото днешните.

По-комфортно било в бизнес класата. Дизайнът на салона напомнял декорация към „Космическа одисея” на Кубрик. В помещението пътниците могли спокойно да се придвижват.

Това са последните години, в които авиотранспортът се асоциирал с разкош.

80-те и 90-те години на 20 в.

Началото на икономиите

В начолото на 80-те цените на авиобилетите в цял свят започнали стремглаво да се понижават. Появяват се много авиокомпании, които предлагат евтини полети. Засиленото търсене накарало авиокомпаниите да не се съобразяват вече толкова само с богатите клиенти. Започват размишления как на борда да бъдат качени максимално количество хора.

Все още в самолета се предлагали храна и напитки. Няма го обаче ограничението по отношение на количеството на багажа.

2000 – 2010 г.

Безопасност и ефективност

Тези десетилетия за кризисни за пътническите полети. Отрасълът преживява масови съкращения и разоряване на няколко големи играча.

Авиолиниите продължават да икономисват средства, а производителите на самолети се опитват да вместят все повече седалки на борда, без оглед на комфорта.

Изискванията на безопасност на борда ограничават пушенето в саломета, а на пътниците се забранява да стават от местата си.