Автомобилните производители пускат на пазара все повече нови модели мощни спортни коли на цени от порядъка на 250,000 долара. Голяма част от тях обаче бързо се превръщат в куп смачкана тенекия в ръцете на неопитни шофьори, пише The Wall Street Journal.

През последните 18 месеца най-малко шест коли Ferrari Enzo, струващи един милион долара са били блъснати (от тази серия са произведени едва 400 автомобила). През март пред очите на смаяни минувачи, мъж в Калифорния заби Ламборгини Murcielago за 300,000 долара в пет спрели коли на паркинг. Световни агенции отразиха случая, в който 39-годишен шофьор в Англия размаза изключително редкия модел Bugatti Veyron, струващ 1.5 млн долара и вдигащ 253 мили в час.

Случаите на потрошаване на скъпи коли зачестяват, като те вече не се асоциират само с пийнали рок звезди.

Според Калифорнийската пътна полиция общият брой катастрофи с марките Астън Мартин, Бентли, Ферари и Ламборгини се е увеличил на 141 през миналата година, което е с 81% повече от 2002 г. Трябва да отбележим, че за този период общият брой катастрофи е намалял. Броят на катастрофите с Порше, БМВ и Мерцедес за същия период е скочил с 22%.

Инцидентите толкова зачестиха, че уеб сайтът WreckedExotics.com2, който съдържа снимки на потрошени луксозни возила е добавил 700 катастрофи към асортимента си само за година. От сайта твърдят, че имат 650,000 посещения на месец. Според мениджъра на сайта хората го разглеждат, защото това е все едно „да видиш как супер модел се спъва и се сгромолясва по време на ревю.“

Една от причините за честите катастрофи е фактът, че супер мощните коли по пътищата стават все повече. По данни на CNW Marketing Research, американците са закупили 8,400 „ултралуксозни“ коли миналата година (три пъти повече от бройката за 2003 г.).

Според производителите колите са по-бързи, но и подобренията във връзка със сигурността им са по-модерни.

Застрахователи казват, че щетите по такива коли обикновено не са много големи, но като брой исковете се увеличават.

Експерти предупреждават, че скъпите супер мощни коли са не само по-бързи, но и по-леки. Така неопитни шофьори, които развиват максималните скорости на колата могат лесно да се окажат в ситуация, в която да не могат да я управляват.

Променя се и типът хора, които купуват тези коли. Преди това бяха колекционери, които пазеха колата като очите си и не пътуваха повече от 4,000 – 6,000 мили на година с тях. Днес средната възраст на шофиращите такива коли се понижава и е 47 години (преди десет години е била 56). Най-рисковата група са шофьорите между 25 и 40 години.

64-годишният Майкъл Фокс, бизнесмен от Маями, споделя, че почти всеки път когато шофира кола от колекцията си от Bugatti Veyron,Ферари 599, едно Енцо и пет Ламборгини се натъква на млади момчета в скъпи коли, които се опитват да го накарат да се състезават по улицата.

Експерти казват, че повечето катастрофи стават на завои и когато шофьорите започнат да извиват волана прекалено рано и след това натискат газта, за да компенсират.

Друга честа грешка е това, че не се дава достатъчно време на гумите да загреят в зимни условия.

В по-голямата си част обаче инцидентите се дължат просто на безотговорно шофиране. 26-годишният младеж, който разби Ламборгинито си в пет паркирани коли в Калифорния е карал със 75 мили в час по участък където ограничението е 35 мили в час.

Производителите също отбелязват, че поради ниската си конструкция, много спортни коли лесно се закачат в бордюрите или други пречки по пътя.

За да предотвратят инциденти, производителите лансират програми за обучение на шофьори. Bugatti планират да предлагат на купувачите си курс по управление на автомобила на специална тест писта близо до завода на компанията във Франция. Ферари предлага такива програми в Италия от 1991 г., като миналата година отвориха и първата учебна база извън Италия – в Канада. Миналата година инициативата бе подета и от Ламборгини и Бентли.

В същото време производителите продължават да изкушават с нови и по-мощни модели – новият модел Chevrolet Corvette Z06 има мощност 505 конски сили, а новият модел на Форд Мустанг има 500 конски сили и струва 41,000 долара.