Според резултатите от проучване на Националната академия на науките в САЩ, цитирано от Bloomberg, един от най-важните фактори за това хората да харесат дадено вино е високата цена на етикета му.

Изследването е проведено в Калифорния, където доброволци дегустирали вина, на които учените поставили фалшиви етикети. Запитани, кое вино най-много им е харесало, 80% от участниците са посочили вина с най-високи цени на етикетите (които в действителност били завишени няколко пъти).

Осем седмици по-късно участниците били събрани отново и помолени да дегустират същите вина, но без да им се показва никаква цена на етикетите, Повечето от тях посочили като най-добро обикновеното вино от 5 долара.

Учените са сканирали мозъците на доброволците докато те дегустирали вината и установили, че те в действителност са изпитвали най-голяма наслада, точно когато са пиели евтините питиета с фалшиви цени. Заключението от експеримента е, че самата мисъл, че пиеш нещо скъпо, влияе на начина, по който човек възприема продукта. “Когато човек има високи очаквания, това повлиява на усещането”, категорични са изследователите.

Скъпите вина са много популярни в САЩ. През 2007 г. продажбите на бутиков алкохол на специално организирани търгове от седемте водещи къщи са достигнали 208 млн. долара, което е с 25% повече от 2006 г.

Рекордът за годината е продажбата на голяма бутилка (4.5 литра) 1945 Chateau Mouton Rothschild на организиран от Sotheby's търг в Ню Йорк за сумата от 310 700 долара.