Брекзит може да направи английската закуска доста по-скъпа, отколкото предполагате.

Цената на класическата английска закуска може да скочи с 13% в резултат на излизането на Великобритания от Европейския съюз, сочат изчисления на KPMG.

При провал на преговорите за ново търговско споразумение с ЕС, Великобритания ще трябва да търгува със света по правилата на Световната търговска организация.

„Ако Великобритания напусне ЕС без търговско споразумение или преходна сделка, може да се очаква повишаване на цените и огромен ръст на бюрокрацията по границата“, казва изпълнителният директор на KPMG Боб Джоунс.

Английската закуска обикновено включва препечени филийки, наденички, яйца, хаш браунс (ястие, приготвяно от картофи), домати, гъби и печен боб. Според KPMG, портокаловият сок и зехтинът ще са два от продуктите, които ще поскъпнат най-много, ако се внасят по тарифите на Световната търговска организация. Така цената на вносния сок ще скочи с 34%, а на зехтина с 30%.

Цената на млякото, яйцата и хляба навярно ще остане същата, тъй като тези продукти могат да се произвеждат на Острова, без да трябва да се внасят, пише CNN.

От KPMG дават пример как дори и най-простите съставки на дадена стока всъщност са част от комплексна верига, която акумулира надценка под формата на търговски такси.

Така например сокът се бутилира в Ирландия от портокали, отгледани в Испания. Бобът пък се внася от САЩ, като се приготвя в Италия, преди да бъде внесен във Великобритания.

Освен всичко друго, цената на всички суровини вече е по-висока на Острова поради поевтиняването на паунда в резултат на референдума за брекзит. Към днешна дата английската лира е с 14% по-евтина спрямо щатския долар, откакто станаха ясни резултатите от референдума.

Така евтиният паунд прави вноса доста по-скъп, което, от своя страна, повдига инфлацията до 4-годишен връх за страната в размер на 2.9% към края на май тази година.

Поскъпващата закуска е само част от лошите новини за британците.

Данни на Visa сочат, че потреблението на Острова намалява за втори пореден месец към края на юни, което е и най-слабото постижение за второто тримесечия от 2013 г. насам. Така, докато цените на храните от първа необходимост се повишават, британците съкращават други харчове.

Не само потребителите започват да усещат последствията от брекзит. Бизнесът също изпитва трудности поради неясното бъдеще с бизнес партньорите им зад граница.

Според проучване на Deloitte, 72% от предприемачите смятат, че положението във Великобритания ще е по-лошо след излизането от ЕС. За сравнение, в същата анкета за предходното тримесечие 60% от бизнеса смяташе, че положението ще се влоши в резултат на брекзит.